Enkle SEO-tiltak for nettbutikken din som du kan gjøre i dag
SEO kan til tider være komplisert, og det blir ikke bedre av at selv de største SEO-ekspertene ikke alltid kan forklare hvorfor noe fungerer eller ikke fungerer. Det finnes imidlertid alltid noen beste fremgangsmåter som til og med Google anbefaler at du følger. Og i motsetning til hva du kanskje tror, er ikke alt så komplisert som du kanskje har blitt forledet til å tro. I denne artikkelen har vi samlet en rekke klassiske SEO-feil og tiltak som du selv kan gjøre noe med i nettbutikken din. Vi har valgt å fokusere på små ting som kanskje ikke flytter deg 20 plasser opp, men litt mindre kan også gjøre det.
Sjekk metatitlene og -beskrivelsene dine
Metatitler og -beskrivelser spiller ikke en like stor rolle som de gjorde i gamle dager. Det betyr imidlertid ikke at du bare kan ignorere dem. Du bør fortsatt optimalisere titlene dine så mye som mulig fordi de fortsatt hjelper Google. Inkluder en USP eller to i beskrivelsen og tittelen hvis du kan. Dette vil øke klikkfrekvensen (og dermed også SEO-verdien) i søkeresultatene. I dag er det enklere å få AI-verktøy til å fylle ut både metatitler og beskrivelser, men vi vil likevel anbefale at du bruker den nødvendige tiden på å optimalisere de viktigste sidene selv.
Erstatt Vimeo med Youtube
Hvis du for øyeblikket bruker Vimeo-videoer som er innebygd på nettstedet ditt, kan du få en rask gevinst ved å erstatte dem med den samme videoen bare fra YouTube. Det vil gi deg mer SEO-verdi.
Optimaliser bildene dine
Er du kommet til at uploade billeder i al for stor størrelse? Så kan du relativt hurtigt samle en mappe, køre dem igennem et værktøj som Squoosh og uploade igen. Så er de optimeret. Det vil gøre pagespeed hurtigere og brugeroplevelsen bedre. Når du nu er igang kan du sørge for at få sat ALT-tekster på billederne. Det er ikke noget der er groundbreaking ift. din SEO, men det skader alt andet lige ikke og i dag kan AI gøre det meste for dig i de fleste CMS’er.
Bruk kategorisidene dine
På kategorisider er standarden i mange nettbutikker at det nesten er en tom side som bare viser produktene. Et godt SEO-tiltak er imidlertid å skrive noe tekst som gir brukeren et innblikk i kategorien og hva de finner i den. Dette vil hjelpe både brukeren og Google. Kategorisiden er også ofte en oversett side, og mange markedsførere bruker den først og fremst til SEO-tekster og produkter. Hvorfor ikke gjøre litt mer ut av den og kanskje vise sammenligninger eller guider. Det vil Google også bli glad for.
Feil omdirigeringer
Hvis du jobber kontinuerlig med nettbutikken din, kan det hende at sider blir stengt eller flyttet. I slike tilfeller må Google (og andre søkemotorer) vite hvor trafikken skal ledes. Dette bør gjøres med en 301-omdirigering, slik at trafikk fra eksterne nettsteder automatisk videresendes til den nye plasseringen. En 301-viderekobling gir også Google beskjed om å indeksere siden på nytt i indeksen sin.
Noen ganger settes det imidlertid en 302-viderekobling i stedet for en 301-viderekobling. I motsetning til en 301-viderekobling gir en 302-viderekobling ikke videre noen lenkeverdi som den aktuelle siden har mottatt. Derfor kan du potensielt gå glipp av mye verdi på denne måten.
Slik kan du sjekke det: Du kan laste ned et verktøy som Screaming SEO Frog eller se i et verktøy som Ahrefs.com. Her kan du få en liste som viser hvilken type viderekoblinger du har på hver side. Hvis du for eksempel har 302-viderekoblinger på en side, kan du gå inn i CMS-systemet ditt og endre den til en 301-viderekobling i stedet (dette er noe du kan gjøre i de fleste CMS-systemer, men det kan hende du må involvere supporten eller utvikleren din).
Få kontroll på 404-sider
Hvis du har jobbet lenge med nettstedet ditt, vil det mest sannsynlig være interne lenker som peker til en side som ikke lenger eksisterer, og som derfor gir et 404-svar når du går inn på adressen. Dette kan fikses ved å gå til de interne sidene som lenker til de gamle sidene, og endre lenkene slik at de peker til riktig sted. Igjen kan du bruke et verktøy som Screaming Frog til å identifisere hvilke sider som må fikses. Mange CMS-systemer tilbyr også en lignende oversikt i administrasjonspanelet.
Broken backlinks
Hvis du ser på et verktøy som Ahrefs.com, kan du se hvilke links til nettstedet ditt fra eksterne nettsteder som gir 404. Du bør derfor legge til 301-viderekoblinger på disse sidene og peke dem i riktig retning. På den måten sikrer du at du får optimal SEO-verdi fra links du har mottatt. Hvis du kan, er det også lurt å endre links fra det eksterne nettstedet slik at den peker til riktig URL hos deg.
Sjekk H1-ene dine
En annen rask sjekk du kan gjøre, er å sjekke om alle sidene dine har en H1-overskrift (og en relevant overskrift på dem). Det kan bare være én H1 på hver side. Igjen kan du bruke Screaming Frog til å sjekke dette.
Og til slutt, noen dont’s
Det er mange ting du bør gjøre, men nedenfor er det noen ting du absolutt ikke bør gjøre og tenke på i det videre arbeidet med nettbutikken din
- Ikke bruk produkttekster osv. fra produsenten. Det er vanligvis generisk og vil ofte resultere i duplisert innhold ettersom andre har gjort det samme.
- Ikke bruk arkivbilder på produktsidene dine. Bruk ekte bilder fra produsenten eller bilder du har tatt selv. La brukeren komme nærmere produktet.
- Ikke dupliser hele sider i ulike varianter, med mindre du bruker canonical.
Ikke fjern innhold på mobilen. Google indekserer mobil-først.
Med tipsene ovenfor bør du kunne høste noen lavthengende frukter som verken koster en formue eller tar for mye tid. SEO er et langt spill og krever mye mer enn det som er nevnt ovenfor, men det er alltid bra å ha grunnlaget på plass. Til slutt er det viktig å huske at vi ikke skal bygge nettbutikken vår for Google. Vi skal bygge den for kunden. En bedre kundeopplevelse vil vanligvis også bety at Google liker nettstedet ditt bedre.