Inbound marketing: Slik kan den hjelpe deg med å øke omsetningen i nettbutikken din

Inbound marketing: Slik kan den hjelpe deg med å øke omsetningen i nettbutikken din

Slik øker du omsetningen i nettbutikken din med Inbound Marketing

Les videre for å lære mer om hvordan du kan øke omsetningen i nettbutikken din ved å bruke Inbound Marketing i virksomheten din.

Markedsføringsverdenen kan være en jungel å navigere, det kan være vanskelig å finne den rette løsningen for virksomheten. Spesielt i en verden hvor konkurransen er større enn noensinne. Men ikke la deg skremme! Heldigvis finnes det mange forskjellige metoder og strategier. Det viktigste er å undersøke de ulike alternativene og vurdere hva som passer best for din bedrifts mål, budsjett, målgruppe osv.

I dette blogginnlegget skal vi se nærmere på Inbound Marketing, da dette er en populær strategi som kan være effektiv for mange bedrifter. Det er ikke dermed sagt at tilnærmingen er riktig for deg. Les videre nedenfor og finn ut mer om hva Inbound Marketing går ut på og, hvilke fordeler tilnærmingen kan gi deg som nettbutikkeier.

Hva er Inbound marketing?

Inbound marketing går ganske enkelt ut på at du får kundene til å komme til deg, omvendt av tilnærmingen vi kjenner fra tradisjonell outbound marketing hvor du maser på kunden. Du tiltrekker deg kunder ved å skape verdifullt innhold og dele relevant informasjon som er nyttig for målgruppen.

Dette innholdet kan blant annet omfatte aktiviteter som innlegg på blogger og i sosiale medier, e-postmarkedsføring og SEO. Du kan også bruke lead magnets, som for eksempel e-bøker, whitepapers og webinarer, for å få folk til å melde seg på nyhetsbrevet ditt og bringe dem til nettbutikken din.

Formålet med Inbound Marketing er å skape tillit og bygge relasjoner med potensielle kunder ved å gi dem verdifull informasjon, før de er klare til å kjøpe. Det betyr at du alltid vil være til stede når kunden er klar.

Det krever litt øvelse å gjøre det riktig, men Roma ble ikke bygget på en dag, så vær tålmodig. For resultatet er verdt det – hvis du gjør det riktig, vil du oppnå mye: flere varme leads, oppbygging av tillit til deg som virksomhet, og som resultat av dette – økt omsetning

Hvorfor Inbound marketing?

Det er mange gode grunner til å komme i gang med Inbound Marketing og til at denne tilnærmingen kan være relevant for deg som nettbutikkeier.

En av de viktigste grunnene er at den kan hjelpe deg med å tiltrekke kvalitetsbesøkende til nettbutikken din, ved å lede dem til nettbutikken gjennom relevant innhold og engasjement. Dessuten kan den bidra til å øke din online tilstedeværelse og synlighet, ved å optimalisere nettbutikken din for søkemotorer (SEO) og dermed bygge en sterk merkevare.

Hvis du har mange leads du ønsker å følge opp, kan det være vanskelig å holde styr på leadprosessene uten Inbound Marketing og en strategi for dette. Inbound marketing kan hjelpe deg med å samle leads av høy kvalitet, som tidligere beskrevet, ved å skape relevant innhold som tiltrekker potensielle kunder til nettbutikken din. Deretter kan du bruke lead nurturing-strategier til å følge opp slike leads og guide dem gjennom kjøpsreisen.

Hvis du er litt usikker på hva lead nurturing betyr, kan du lese videre her. Lead nurturing er prosessen med å bygge opp en relasjon til dine leads gjennom relevant og verdifullt innhold, med sikte på å konvertere dem til kunder. Ved å bruke lead nurturing kan du automatisere oppfølgingen av leads, slik at du kan kommuniserer med potensielle kunder til rett tid med riktig budskap, og derved øke sjansen for å konvertere dem til kunder.

Inbound marketing og lead nurturing-strategier er viktige verktøy for nettbutikkeiere, da tilnærmingene kan bidra til å øke antall kvalitetsleads og konvertere dem til kunder. Den kan også bidra til å bygge en sterk merkevare og skape en langsiktig relasjon til og med kundene dine.

Hvordan kommer jeg i gang?

Det er flere måter å komme i gang med Inbound Marketing på. Først og fremst er det viktig at du finner riktig målgruppe for din virksomhet og nettbutikk, og enda viktigere – forstår dem. Det er flere metoder som kan hjelpe deg med dette. Det kan for eksempel være gjennom markedsundersøkelser, analyse av kundedata, data fra sosiale medier, konkurrentanalyse og personas.

Når du har samlet data om målgruppen din, kan du analysere informasjonen og bruke den til å skreddersy markedsføringsstrategien din for å møte deres spesifikke behov og interesser. Du kan også bruke denne kunnskapen til å skreddersy innhold og kommunikasjon for å henvende deg direkte til målgruppen din.

ACCD-metoden

Det er flere metoder man kan bruke i forbindelse med Inbound Marketing. En av de mest populære metodene innenfor området er ACCD-metoden. Den består av 4 elementer. Attract, Convert, Close og Delight.

  1. Attract: Tiltrekk besøkende til nettstedet og nettbutikken din ved hjelp av relevant og godt innhold, søkemotoroptimalisering og markedsføring på sosiale medier.
  2. Convert: Konverter besøkende til leads ved hjelp av landing pages og lead magnets.
  3. Close: Lukk salget ved hjelp av lead nurturing og salgsmetoder.
  4. Delight: Overrask og gled kundene ved å gi dem ekstra verdi og skape lojalitet.

Husk også, som med alt annet, å evaluere prosessene dine for å finne ut hva som bør justeres og hva du kan gjøre bedre eller mer/mindre av.

Personlighet selger

Og jo mer, jo bedre. I en verden der det digitale tar over stadig mer, er det viktig å legge vekt på autentisitet og å være personlig i måten du rekker ut til dine kunder og leads på. Autentisiteten kan fort gå tapt når vi sitter foran skjermen, men prøv likevel å være personlig i din tilnærming. Dette kan du blant annet gjøre ved å henvende deg direkte til målgruppen ved å tiltale dem personlig med «du, dere og deg» i stedet for det generelle pronomenet «man». Det gir mottakerne en følelse av at du henvender deg spesifikt til dem.

Du kan også prøve å rekke ut til kunder i nettbutikken din med en chatbot. Se evt. blogginnlegget vårt for en gjennomgang av hvordan du kan bruke en chatbot i nettbutikken her.

Kom i gang allerede i dag

Ved å bruke Inbound Marketing, kan nettbutikkeiere skape et sterkt forhold til sine kunder og øke sin troverdighet og autoritet innen egen bransje. Det kan resultere i økt trafikk til nettbutikken, flere konverteringer og økt omsetning.

Det er ingen grunn til å nøle, for hvem vil ikke gjerne oppnå ovennevnte? Kom i gang med Inbound Marketing allerede i dag!

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig