Skal du selge din nettbutikk? Slik får du den riktige prisen
Står du som nettbutikkeier og vurderer å selge din nettbutikk? Det kan være mange grunner til at det er på tide for deg å selge din nettbutikk. Kanskje vil du fokusere på noe annet, kanskje er det en dårlig forretning, eller noe helt annet. Uansett hva årsaken er, er det selvfølgelig viktig å finne ut av ting som hvem som skal kjøpe nettbutikken og hva prisen skal være.
Hva er den riktige prisen?
Det er umulig å gi et entydig svar på hva den riktige prisen er. En lang rekke faktorer påvirker hva du kan selge din nettbutikk for. I siste ende er den riktige prisen den som du og den endelige kjøperen blir enige om. Det kan være at din nettbutikk har en «usynlig» merverdi for kjøperen, som gjør at de vil betale mer enn andre.
La oss si at du for eksempel selger noen helt unike halsbånd til hunder. Kanskje er du eneforhandler, eller du har produsert dine egne halsbånd. Vi kan anta at du har følgende økonomiske nøkkeltall (bare for å leke med tallene, selv om du kanskje ikke liker hunder):
- Årlig omsetning: 500.000 NOK
- Lønnskostnader: 200.000 NOK
- Vareforbruk (COGS): 200.000 NOK
- Andre utgifter: 80.000 NOK
- Årlig overskudd: 20.000 NOK
Eksempelet er holdt super enkelt for å understreke poenget. I leken er du eneste lønnsmottaker. Vi har så to potensielle kjøpere til din nettbutikk:
Kjøper 1 – Jan Lund
Jan Lund elsker hunder og er i dag vanlig lønnsmottaker i en dyrebutikk nede på torget. Samtidig har Jan i mange år drømt om og spart opp til å starte for seg selv. Jan kommer i kontakt med deg og vil gjerne kjøpe nettbutikken din for 100 000. Han regner med at han kan føre samme omsetning og overskudd videre som du har hatt, og derfor har han tjent inn kjøpet i overskudd etter 5 år (5 x 20 000).
Kjøper 2 – Nicklas Hansen
Nicklas Hansen eier i dag allerede en nettbutikk, som primært har fokusert på andre produkter til hunder, og derfor er han interessert i din nettbutikk for å supplere sitt utvalg ytterligere. Fordi Nicklas i dag har en nettbutikk til samme målgruppe, vil han kunne markedsføre det nye produktet (hundehalsbånd) til samme målgruppe og/eller begynne å selge sine andre produkter til kundene i din butikk. Dermed kan han plutselig skape synergieffekter mellom ditt publikum og hans eksisterende. I tillegg kommer det at Nicklas, fordi han allerede har en lignende forretning i dag, antakelig ikke trenger å ha samme lønnutgifter forbundet med å drive nettbutikken som du har hatt, fordi han kan bruke eksisterende folk til det eller lignende. Derfor forventer Nicklas å kunne kutte lønnutgiftene som du har hatt. Og således er det forventede overskuddet for Nicklas 220 000,- kr per år i stedet. Derfor vil Nicklas gjerne gi deg 500 000,- for din nettbutikk og har allerede tjent det inn etter litt over 2 år.
I praksis er det selvfølgelig ikke så enkelt som ovennevnt. Det er mange faktorer som spiller inn, og nettopp det er poenget med det hele. Det riktige kjøpet for én person/virksomhet er ikke det riktige kjøpet for en annen.
Hvilke faktorer kan spille inn i salgsprisen?
Det er ikke mulig å nevne alle faktorer som spiller inn i en salgspris, men nedenstående liste er en meget god start på ting som du kan vurdere hvis du vurderer å selge din nettbutikk.
- Skaper nettbutikken synergieffekter med en potensiell kjøpers eksisterende virksomhet
- Går kjøperen etter din kundebase/varesortiment som supplement til sitt eget eller «bare» din eksisterende forretning
- Har din nettbutikk mange følgere på sosiale medier
- Inngår eget varelager eller er det droppshipping
- Har du jobbet mye med SEO på din nettbutikk? Hvor mye organisk trafikk har du?
- Har du sterke partner- og samarbeidsavtaler som kjøperen kan overta?
Hvor kan jeg selge nettbutikken min?
Det finnes flere steder hvor du kan selge din nettbutikk, og det kommer selvfølgelig også an på hvilken nettbutikk du har, men nedenfor er et meget godt sted å starte:
Facebook-fellesskap:
Et godt sted å starte er ulike Facebook-grupper innen nettbutikker. Hvis du for eksempel har en Shopify-nettbutikk, gir det mening å søke etter «Shopify-gruppe i Norge» eller lignende. Det finnes en rekke ulike. Her kan du da skrive at du gjerne vil selge nettbutikken din. Det gir god mening å gjøre det her siden en Shopify-nettbutikk typisk vil gi mer verdi for nettbutikker som allerede ligger på samme system. For da kjenner kjøperen allerede systemet og er vant til å bruke det. Han/hun vil derfor ha lettere for å overta nettbutikken og det vil fjerne en barriere.
Bedriftsbørs:De siste årene har det begynt å komme egne bedriftsbørser for kjøp og salg av virksomheter (og derunder nettbutikker). En av de mest kjente her hjemme er Saxis. Vær dog oppmerksom på at hvis du oppretter en salgsannonse på en bedriftsbørs, vil du typisk ha noen kontraktsmessige forpliktelser til børsen. Det betyr at du ikke kan selge utenom børsen eller at du fortsatt må betale gebyr til børsen hvis du selger utenom den.
Bedriftsmegler:
Det finnes også advokater og egne bedriftsmeglere som formidler kjøp og salg av virksomheter (og derunder nettbutikker). Din nettbutikk må ha en viss størrelse før det gir mening å selge via denne kanalen. Du vil typisk måtte betale et pent honorar til advokat mv., så derfor gir det ikke mening i de helt små handlende.
Tips for å øke salgsprisen
For å øke salgsprisen for din nettbutikk er det viktigste at du fokuserer på å bygge opp en nettbutikk som er en god forretning og som har et godt omdømme. Det betyr at du skal ha fokus på en rekke ting, deriblant:
- God kundeservice og rask leveringstid til sluttkundene
- Minimere returrentprosenten
- Skape en så høy Trustpilot-score som mulig
- Få skapt et gjenkjøpsflow med verktøy som Klaviyo eller lignende
- Bygge opp en høy grad av organisk trafikk
- Bygge opp en følgerskare på sosiale medier som en kjøper kan overta
- Bygge opp en nyhetsbrevliste med mange påmeldte og sørge for at den er aktiv
Ovennevnte er bare noen av mange ting du kan ta fatt på hvis du gjerne vil selge nettbutikken din. Til syvende og sist blir prisen og betingelsene det som en kjøper og selger blir enige om. Det er derfor ikke noe entydig svar på hva du kan få for din nettbutikk hvis du vil selge den.