Raske optimeringstips for nettbutikken din

Raske optimeringstips for nettbutikken din

Det er ikke mangel på tips og triks for nettbutikken din som preger nettlandskapet. Du kan finne tusenvis av gode tips og ideer til hvordan du kan optimalisere nettbutikken din og selge mer. Det er også noe vi ser på hver dag hos Pairy. Det kan imidlertid være uoversiktlig å navigere som nettbutikkeier og finne det rette stedet å starte. Derfor tenkte vi at det var på høy tid med en rekke små, relativt enkle optimeringstips som du kan gjøre selv i dag. Felles for dem alle er at de ikke krever timevis med arbeid, men er noe du kan presse inn i en travel hverdag. Det er selvfølgelig ikke alle som passer for deg, men om ikke annet kan du kanskje finne inspirasjon til noe du har lyst til å begynne å gjøre i butikken din.

 

Bruk riktig tastaturoppsett for formularene dine

Bruk en talltastatur når kunden skal taste inn telefonnummer, postnummer etc. Det fjerner friksjon og gjør det raskere for kunden å sjekke ut. Det er nok ikke noe som vil redde årets omsetning, men mindre kan også gjøre det.

Feedback

Gjennomgang av popup-vinduer og slide-ins

Vennene fra helvete kunne også ha vært overskriften. De fleste elsker ikke popup-vinduer og slide-ins, men markedsføringsdata viser at de fungerer. Bruk en halvtime på å gå gjennom dem alle og se om de fungerer som de skal på mobil, nettbrett og desktop. Korriger dem hvis de ikke er helt riktige.

 

Hvordan ser ordrebekreftelsen din ut?

Et sted som mange nettbutikker overser, er ordrebekreftelsessiden og e-posten. Mange butikker har bare de vanlige standard-e-postene og -sidene for når kunden har fullført kjøpet. Det lønner seg imidlertid å gjøre noe ut av begge deler. Gjør dem personlige og gi kunden en god opplevelse også etter at de har kjøpt. Da er det større sjanse for at de kommer tilbake en annen gang.

Webshop checkout

Sjekk autofullføring på formularene dine

Mange brukere har autofullføring for ulike felt som navn, adresse osv. Dette er et sted som fort kan skape utfordringer hvis skjemaene dine har andre etiketter eller lignende. Du bør derfor teste hvordan Chromes autofullfør-funksjon for adresse osv. fungerer sammen med checkout-flyten din.

 

Gjør mobilbetaling enklere

Når kunden sjekker ut med mobilbetaling (Apple Pay), kan du gjøre det slik at telefonnummeret automatisk fylles ut i skjemaet, slik at kunden bare trenger å sveipe. Dette bidrar igjen til å fjerne friksjon i kjøpssituasjonen, og det liker vi.

Webshop betaling

Lenge leve kurven

De fleste butikksystemer lar deg bestemme hvor lenge kurven skal ha en levetid hos kunden. Det er ingen grunn til ikke å la levetiden være så lang som mulig. Det er stor sjanse for at en kunde kan komme tilbake senere og fullføre kjøpet hvis kurven fortsatt ligger der.

 

Fortsett å sjekke ut

En god idé er å ha en fast oppgave hver måned der du gjennomfører en bestilling i nettbutikken din. På den måten kan du følge med på om alt er som det skal være. Det kan også gi deg ideer til ting som kan gjøre kjøpsflyten enda enklere enn den allerede er.

Dette var noen raske tips som du forhåpentligvis kan komme i gang med allerede i dag. Hvis du har andre ideer som vi kan legge til på listen, vil vi gjerne høre fra deg på info@pairy.no.

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)


    Din E-mail


    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig