Conta: Registrering av betaling på fakturaer

Hvis du bruker flere betalingsmetoder i nettbutikken din, kan det være en fordel for deg å få bokført disse hver for seg, slik at du bedre kan avstemme dem når utbetalingene kommer til bankkontoen din. Dette lar seg gjøre i Pairy-integrasjonen vår.

Betaler dine kunder med kredittkort eller annen forhåndsbetaling i nettbutikken, er det ofte fordelaktig å registrere en betaling på den opprettede fakturaen, siden det regnskapsmessig ikke er mellomværende mellom deg og kunden, men i stedet mellom deg og en betaling forsørger. Fakturaen kan derfor lukkes (registreres som betalt).

Vårt system kan automatisk registrere betaling av fakturaer i Conta. Vi kan enten konsekvent registrere betalinger på alle fakturaer opprettet av Pairy, eller vi kan sette systemet til å registrere betaling på utvalgte fakturaer basert på betalingsmåten som brukes i nettbutikken. Dette er typisk aktuelt dersom det tilbys flere ulike betalingsmåter i nettbutikken (Stripe, Paypal, Klarna, Vipps etc.), da «fordringer» kanaliseres ut til en konto for den enkelte betalingsleverandør.

Hvis dere for eksempel både tilbyr betaling via Vipps, via Klarna og via Paypal, opprettes en bankkonto for hver av dem.
Les eventuelt mer om hvordan opprettelsen av bankkontoer foregår i vår guide her:
https://pairy.no/support/conta-opprettelse-av-kontoer-for-betalingsregistrering/

Gjennom ovennevnte prosedyre oppstår tidligere nevnte «fordringer» hos de enkelte betalingstjeneste. Dette utlignes senere når utbetalingen kommer fra betalingsleverandøren. Vær oppmerksom på at det her bør tas hensyn til gebyrer, som i noen tilfeller betalingsleverandøren trekker fra betalingen (der andre fakturerer det separat).

Vi tilbyr ikke tilkobling til eksterne betalingstjenester som Stripe, Paypal, Klarna, Vipps etc., og utbetalinger fra disse må derfor avstemmes på egen hånd når de kommer på banken.

Nedenfor har vi laget et eksempel på hvordan utbetaling fra Klarna føres i regnskapet **

La oss anta at du har omsatt for 2.000 kr via Klarna. Fra dette trekkes et gebyr på 35 kr av Klarna, og det utbetales dermed 1.965 kr til bankkontoen. Posteringen vil da se slik ut:

1920: 1.965,00 (debet)
7772*: 35,00 (debet)
1921: -2.000,00 (kredit)

Dette viser hvordan Klarna-utbetalingen på 1.965 kr bokføres, samtidig som gebyret på 35 kr tas med i regnskapet.

* Konto 7772 bør i dette tilfellet opprettes i kontoplanen, for eksempel med navnet «Gebyr, betalingstjeneste nettbutikk».

** Rådfør deg alltid med regnskapsføreren din slik at de er tydelige på fremgangsmåten og hvilke regnskaper som brukes. Til slutt vil det mest sannsynlig være dem som må avstemme en eventuell mellomkonto. Med fordel kan lenken til denne siden sendes direkte til bokholderen

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)


    Din E-mail


    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig