Få flere følgere på Instagram

Få flere følgere på Instagram

Instagram blir et stadig viktigere medie for deg som ønsker å selge varene dine til et større publikum. Som eier av nettbutikk er de beste virkemidlene dine gode produktbilder og -videoer. Derfor er Instagram et åpenbart medie å gjøre nytte av. Det kan virke litt uoversiktlig å komme enten i gang eller komme videre. For hvordan skal du få følgertallet til å stige tilstrekkelig til at det er verdt innsatsen? Under gir vi deg anbefalinger til en rekke metoder andre har brukt med stor suksess.

1) Bruk de rette emneknaggene

Emneknagger er viktige. Det vet alle på Instagram. Det er enda viktigere å finne de rette emneknaggene til innleggene dine. Du har opp til 10 emneknagger per innlegg som du kan slå til med. Sørg for at det er emneknagger som er beskrivende både for produktene du selger og for virksomheten din. Det gjør det enklere å nå frem til målgruppa di. Det kan være en god taktikk å bruke emneknagger med ulik popularitet (du kan se antall innlegg med en gitt emneknagg ved å søke den opp). Jo større popularitet, dess flere kan du nå ut til med innlegget, men samtidig er det også større risiko for at innlegget ditt drukner i alle de andre med samme tag. Hvis du velger en nisjeemneknagg er det større sjanse for at du havner blant de utvalgte oppslagene på toppen av søkesiden for taggen. Bruk derfor en variasjon av populære og mer nisje emneknagger for å nå ut til flest mulig. Sørg for å bruke alle de 10 emneknaggene du har til rådighet per innlegg.

God strategi til nettbutikkeiere:

For hver av produktkategoriene dine kan du lage en liste på 15-20 emneknagger som er relevante for produktene i denne kategorien. På den måten får du et oppslagsverk av relevante tagger for alle produktene dine. Det gjør at du ikke behøver å sitte og tenke over hvilke emneknagger du skal bruke hver gang du skal legge ut noe nytt. Dermed sparer du masse tid i det lange løp ved å bruke litt ekstra i begynnelsen.

Lag et notat til hver av produktkategoriene på telefonen din og kopier de emneknaggene du ønsker å ha med når du skal poste. Da slipper du å skrive dem inn manuelt i hvert innlegg.

Husk tags i storyer

Storyer anses av mange som noe som kun kan ses av følgerne dine. Men det er faktisk mulig både å bruke emneknagger i dem og i tillegg å bli oppdaget av andre. På Instagram er det mulig for en bruker å følge emneknagger, så hvis du benytter dem i storyene dine, vil folk som følger selve emneknaggen også få muligheten til å se publikasjonen din.

2) Bruk de riktige filtrene

Filtre er en viktig del av Instagram-identiteten din. Instagram-brukere reagerer ulikt avhengig av filteret. Det kan derfor lønne seg å undersøke hvilket filter som virker best på produktene dine for publikum. De mest brukte filtrene akkurat nå er disse:

1) Normal (uten filter)

2) Clarendon

3) Juno

4) Lark

5) Ludwig

6) Gingham

7) Valencia

8) X-Pro II

9) Lo-fi

10) Amaro

Dette betyr allikevel ikke at det nødvendigvis er disse filtrene publikummet ditt reagerer best på. En undersøkelse fra TrackMaven viste at filtrene Mayfair, Hefe og Ludwig tiltrakk seg flere likes og kommentarer enn andre filtre. Det avhenger av publikummet ditt, og et godt verktøy for å holde styr på performance på innleggene dine er Iconosquare.

3) Se på konkurrentenes følgere

Konkurrentene dine har mest sannsynlig følgere som også er interessert i deg. Derfor gir det mening at du begynner å beile til dem. Det kan du i hovedsak gjøre på tre måter:

  1. Lik bildene deres
  2. Kommenter bildene deres
  3. Følg profilen deres

Du får best resultat hvis du gjør alle tre tingene samtidig.

4) Legg ut på rett tidspunkt

Akkurat som med så mye annet er timing veldig viktig. Det nytter ikke å legge ut hvis målgruppa sover. Se på de tidligere innleggene dine og se etter når de beste har vært publisert. Finner du et mønster? Begynn å notere ned hvor mange likes og kommentarer innlegg på forskjellige tidspunkter får. På den måten kan du antagelig avdekke et mønster i løpet av en periode. Hvis du foretrekker et verktøy som gjør det for deg kan tidligere nevnte IconoSquare hjelpe deg med å få oversikt.

5) Bruk influencere

En god måte å nå ut til et bredere publikum på kan være via influencere. Finn bloggere og andre influencere som har samme målgruppe som deg. Deretter kan du tilby vedkommende gratis produkter mot at de forteller om deg og tagger deg i innleggene sine. Er det snakk om større influencere vil de antagelig også kreve betaling per innlegg utover det gratis produktet. Det kan være en god måte å få flere salg og flere følgere på samme tid. 

6) Bruk highlight-funksjonen

På profilsiden din har du mulighet til å highlighte tidligere storyer og dele dem inn i kategorier. Sørg for å gjøre det regelmessig, slik at de potensielle følgerne dine får et godt innblikk i hva du kan tilby hvis de følger deg.

7) Kjør en konkurranse

Det er ikke mye som kan skape mer omtale enn muligheten til å vinne noe på siden din. Den klassiske tilnærmingen kan være at man må følge siden din og tagge en venn for å delta i konkurransen. Det kan være en veldig god strategi for å få profilen din til å vokse raskt.

8) Hold ut

Rom ble ikke bygd på én dag, og du blir heller ikke Instagram-champ på én dag. Det tar tid å bygge opp en dedikert og seriøs følgerskare. Derfor er det viktig at du holder deg kontinuerlig. Sørg for å poste regelmessig, sånn at du ikke blir glemt av følgerne dine.

Over finner du anbefalingene våre til hvordan du kan få flere følgere på Instagram. Hvis du ønsker å gå mer i dybden og lese mer om hva Instagram kan brukes til, kan du med fordel lese denne: Instagram-guide på Amino.

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig