Gjør du også disse 6 feilene når du skriver en tekst?
Du skriver og skriver, forbedrer og forbedrer … Søkemotorene må mates med informasjon, men du fokuserer på kunden. Produktbeskrivelsene dine blir bedre og bedre, mens du selv blir bedre til å skrive. Høres det kjent ut? Allikevel lurer du kanskje av og til på om det overhodet nytter. Om tiden din kunne vært bedre utnyttet andre steder? Det mener vi definitivt ikke, men noen ganger kan man overdrive litt. Under har vi samlet en liste over de mest typiske feilene man gjør når man gjør «Copywritingen» sin.
For stort produktfokus
Denne feilen er enkel å gjøre. Selv erfarne tekstforfattere gjør den! Som salgsperson og eier av nettbutikk er du selvfølgelig begeistret for produktet du selger, men det kan også bli for mye. Kundene er ikke interessert i samtlige funksjoner og spesifikasjoner. De vil vite hvilken verdi produktet gir dem. I stedet for å fortelle at sykkelen du selger har 21 gir, så fortell at det gjør det enklere å komme opp bakker. De kundene som ønsker å vite akkurat hvilke gir sykkelen har vil uansett ikke la seg overtale av en produktbeskrivelse.
Meningsløs prat forgifter tekstene dine
Mange tekster og beskrivelser tar utgangspunkt i moteord som ‘verdensklasse’, ‘markedsledende’ eller ‘innovativ’. Disse ordene brukes så mye at de ikke har noen effekt på kundene lenger. En god tommelfingerregel er å spørre seg selv: Hva betyr dette egentlig? Hvis du ikke kan gi et svar umiddelbart, så fjern det.
«Innovative skosåler fra markedsledende produsent» er mer meningsløst prat enn det er effektivt. Prøv heller …
«Skosåler som skåner føttene dine, brukt av mer enn 20 000 på verdensbasis». Dette er enklere å forholde seg til og relevant for kunden.
Adjektiv-overdose
Adjektiver hjelper oss med å forklare hvordan produktene våre ser ut, hva de kan og hvilke fordeler de gir kunden. Adjektiver er både nyttige og nødvendige når man er tekstforfatter, men dersom de brukes overdrevent risikerer man at de virker mot sin hensikt.
«Denne avslappede, flotte serien vakre servietter har et unikt utseende, som er moderne og samtidig klassisk. Det passer perfekt til hyggelige kvelder med vennegjengen».
Problemet her er at leserens tempo svekkes, samtidig som det forvirrer hen. I stedet er følgende mer enn nok:
«Denne avslappede serviettserien passer til et hyggelig middagsselskap».
Bruk kun ett adjektiv før et substantiv. Fremfor «avslappede, flotte serie …», så skriv kun «avslappede».
Ikke bruk adjektiver for å beskrive det åpenbare. Unngå å beskrive hvordan produktet ser ut dersom du har bilder.
Velg følsomme og følelsesladde ord. ‘Fin’, ‘flott’ og ‘godt’ er kjedelige og intetsigende i en produkttekst. Bruk heller ord som ‘fortryllende’, ‘blendende’ eller ‘fantastisk’.
Avhengig av presis informasjon
Tekstene dine skal ikke bare være informasjon om produktet. Som nevnt, kan du godt fortelle hvilken verdi produktet gir. Dette kan for eksempel gjøres gjennom historier eller drømmescenarier for kunden. Hvis du klarer å visualisere eller få kunden til å forestille seg produktet, er du allerede langt på vei. Det blir fort for vanskelig for kunden dersom produkttekstene kun inneholder facts og specs. Selv de minste historiene eller måtene kunden kan relatere til produktet kan gi store forbedringer til konverteringsraten din.
Mangel på personlighet
Mange større nettbutikker har en ordlyd som er ment å treffe svært bredt, hvilket fort kan gi en kald og kjedelig tekst. Det er ingen kunder som helt klarer å relatere til et ansiktsløst firma uten sjel – og enda mindre hvis du selger nisjeprodukter. For bedre kontakt med leserne dine, bør det helst være et innslag av personlighet i tekstene. Det gjør ingenting at kundene dine kan merke at det sitter en ekte person som brenner for produktene på den andre siden. Når du setter et personlig preg på tekstene, er det samtidig viktig å ikke bli useriøs og tøyse for mye – tekstene skal fortsatt være profesjonelle!
Redigerer i løpet av fem minutter
Det er umulig å skrive en perfekt produkttekst første gang du prøver. Ikke engang profesjonelle tekstforfattere kan sitte og skrive om det samme produktet uavbrutt. Det krever både øvelse i å mestre forfatterrollen, men også tid og nøysom gjennomgang, å skrive den perfekte teksten. Unngå å skrive en middelmådig tekst og sende den direkte. Risikoen er at du glemmer at «denne skal jeg komme tilbake til» – eller verre, at du skremmer bort kunden, som heller ikke kommer tilbake. Det er bedre å holde igjen en tekst som utkast én ekstra dag og dermed få tid til å perfeksjonere den.