10 måter å spare tid på i nettbutikken din

10 måter å spare tid på i nettbutikken din

Å drive nettbutikk er tidkrevende. Dét er det ingen tvil om. Dessuten vil du nok alltid finne flere ting å bruke tiden din på. Derfor har vi i dette innlegget laget en liste over en rekke punkter du kan spare tid i hverdagen som eier av en nettbutikk.

1) Få overblikk over tidsbruken din

Første skritt på veien mot å spare mer tid er å finne ut hvor tiden blir av. Det finnes en rekke programmer og plugins som kan måle dette for deg. Vi kan bl.a. anbefale RescueTime. Her kan du få oversikt over hva du bruker tid på i løpet av dagen. RescueTime kategoriserer også tiden for deg, slik at du kan se hvor stor andel du bruker på uproduktive ting. På den måten kan du rette blikket mot de stedene du bør fokusere på, for å bli mer produktiv.

2) Outsource oppgaver som ikke er din spisskompetanse

Som nyoppstartet tar man seg av alle oppgavene selv. I takt med at du får flere og flere ordre bør du delegere bort de oppgavene du enten ikke gidder å gjøre, eller ikke er særlig god til selv. Det kan enten være ved å ansette en medarbeider, hyre inn et firma eller sette opp et automatiseringsverktøy til disse oppgavene. Mulighetene er mange, og i den digitale tidsalder finnes det en lang rekke verktøy som kan lette eller helautomatisere deler av virksomheten din. Det er både mye billigere og mye mer effektivt enn å håndtere det selv. Start derfor med å finne områder der du bruker for mye tid, og finn deretter ut av om det finnes verktøy som kan ta seg av det. Eller så kan du ansette noen som kan løse det for deg.

3) Automatiske produktfeeds til salgskanaler

Hvis du kjører annonser på Facebook eller Google Ads, kan det godt hende det lønner seg å se på Facebook Products og Google Shopping. Her kan du legge inn produktene dine, slik at de automatisk vises for potensielle kunder. Utover Google og Facebook kan det også være relevant med feeds til Amazon eller andre markedsplasser der produktene dine er relevante. Hos Pairy kan vi hjelpe deg med å sette opp produktfeeds til de forskjellige kanalene – kontakt oss på support@pairy.dk for å høre mer om dette.

4) Automatiser supporten

Supporten kan være en stor tidstyv når du først begynner å få besøkende og kunder i butikken din. Derfor kan det godt lønne seg å automatisere så mange av supportprosessene som mulig. Zendesk er et av verktøyene som kan hjelpe deg med det. Utover å ha chat- og supportverktøy som er oversiktlige og lette å bruke, kan de også automatiseres en hel del. Hvis du for eksempel har chat i nettbutikken din, kan du ha 2-trinnssupport. Her må den besøkende først skrive hva henvendelsen gjelder. Hvis det finnes et innlegg som matcher det i supportarkivet, blir den besøkende presentert for muligheten til å lese det i stedet for å kontakte en ansatt.

 

Det krever selvfølgelig at man bruker tid på å bygge opp et solid supportarkiv. Når det arbeidet først er gjort, er det mye tid å spare på henvendelser hver dag. Zendesk har også en chatbot som kan lære å svare kunder på dine vegne. Den kan ikke brukes på norsk i skrivende stund, men har du derimot en engelsk butikk er det helt sikkert noe du burde sjekke ut. Ellers kan du sette opp Messenger Chat Bot, der du kan forhåndsinnstille spørsmål og svar til de besøkende på Facebook-siden din.

5) Automatiser bokføringen din med Pairy

Med Pairy får du automatisk bokføring av ordrene fra nettbutikken din i regnskapsprogrammet ditt. Jo flere ordrer du har, jo mer tid sparer du. Det tar 10 minutter å sette opp, så kan du lene deg tilbake og spare tid etterpå. Du kan lese mer om hvilke systemer vi støtter her.

6) Sett opp fraud protection

Svindel er et stort problem for nettbutikker, og spesielt små nettbutikker rammes hardt når de blir svindlet. Derfor er det viktig at du setter opp fraud protection på betalingsløsningen din. Det løser ikke alle svindler, men det bidrar til å minimere antallet. Ta kontakt med betalingsleverandøren din for å høre mer om mulighetene de tilbyr. Svindlerne er kreative, så det er viktig å følge med i utviklingen. 

7) Bruk Slack til intern kommunikasjon

Direct messaging overtar så smått e-postmarkedet på intern kommunikasjon, og det med god grunn. Hos Pairy bruker vi Slack, og det er et helt glimrende verktøy til intern kommunikasjon. Man kan dele filer på tvers av avdelinger, skrive direkte med kollegaer og opprette egne kanaler til spesifikke prosjekter. Det gir bedre flyt i den interne kommunikasjonen enn det e-post gjør. Det finnes også alternative verktøy fra både Microsoft og Facebook, dersom du allerede bruker andre verktøy fra disse. Hvis du bruker e-post til intern kommunikasjon i dag, bør du kikke på alternativer.

8) Bruk IFTTT til å automatisere små oppgaver

IFTTT (IF This Then That) er et verktøy som kan hjelpe deg med å automatisere små, enkle oppgaver du gjør ofte. Det kan være alt fra å synkronisere kontakter fra telefonen til et Google Sheet, til å loggføre hvor mye tid du bruker på forskjellige steder. Mulighetene er mange, og du kan gå på oppdagelsesferd i det store arkivet deres for å få inspirasjon til hva du kan automatisere.

9) Bruk en automatisk møteplanlegger

Avhengig av hvor mange møter du holder, kan planleggingen av disse være en usynlig tidstyv. Dette kan elimineres ved å ha en automatisk møteplanlegger. Med disse verktøyene skriver du inn når du er ledig til avtaler. Så kan du sende en lenke til en person du skal ha møte med. Personen kan deretter selv booke når det passer hen å holde møtet innenfor de rammene du har satt opp. Det finnes en lang rekke alternativer, men vi har gode erfaringer med You Can Book Me.

10) Planlegg innlegg

Det kan stjele mye tid å finne på nye innlegg til sosiale medier. Denne innsatsen blir fort lite produktiv, hvis det er noe du gjør på daglig basis. Sett derfor av tid til å planlegge de innleggene du kan hver måned. Ved å sette av tid til å gjøre det effektivt, unngår du alle dagene du river deg i håret over å måtte finne på noe ellers i måneden. Det må selvsagt være rom for spontanitet, så ikke planlegg alle dagene på forhånd. 

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig