Fordelene ved en pålitelig nettbutikk- og ERP-integrasjon

Fordelene ved en pålitelig nettbutikk- og ERP-integrasjon

Hos Pairy jobber vi daglig med mange store nettbutikker, hvor vi står for deres integrasjon mellom deres nettbutikk og deres ERP-system. Hos de store nettbutikkene er det ofte nettbutikksystemer som WooCommerce eller Shopify, som vi kobler til deres Navision eller Business Central-løsning. Vi har derfor stor erfaring med hvordan man optimaliserer og effektiviserer arbeidsflytene mellom nettbutikker og deres øvrige systemer.

Hvordan kan en integrasjon mellom Shopify/WooCommerce og Business Central se ut?

Det kunne for eksempel være i et oppsett hvor du som nettbutikkeier bruker Shopify eller WooCommerce som ditt butikksystem, og ønsker å integrere det med din Navision eller Business Central løsning. Det varierer på tvers av nettbutikker, men de typiske arbeidsflytene som med fordel kan effektiviseres er bl.a.:

Ordresynkronisering mellom nettbutikk og Business Central

Et solidt ordreflyt mellom din nettbutikk og ditt ERP-system sikrer at en ordre sømløst blir sendt til kunden, og samtidig sikrer at vi trekker pengene på riktig tidspunkt (i B2C-sammenheng vil det være når varen er sendt). Derfor kunne et flyt mellom Shopify og Business Central se slik ut:

  1. Ordren plasseres i Shopify
  2. Ordren synkroniseres til Business Central
  3. Plukking og pakking skjer fra Business Central
  4. «Sendt» status registreres i integrasjonen og oppdateres i Shopify, hvor ordren lukkes og pengene trekkes.

Ovennevnte flyt kan utvides til å håndtere returordrer osv., men det vil her måtte gjøres en vurdering av om dere har nok returer til at det gir mening å automatisere den delen også (i forhold til hva utvidelsen av integrasjonen koster).

Lagersynkronisering fra Business Central til nettbutikk

Et korrekt lagerantall i din nettbutikk kan spare deg for mye hodepine og sikre at du ikke går glipp av omsetning fordi et produkt feilaktig står som utsolgt. Derfor er det alfa og omega at din integrasjonsplattform kan håndtere lagerflytet korrekt og sikre at det går optimalt. I Pairy har vi tidligere overtatt integrasjoner fra andre leverandører, hvor flytet av uforklarlige grunner har stoppet opp, eller at integrasjonen ikke har klart å følge med nettbutikkens økte vekst fordi den ikke har vært skalerbar.

Korrekt lagersynkronisering er derfor alfa og omega og vil typisk inneholde et toveis flyt, slik at det kan selges fra flere kanaler.

Synkronisering av stamdata fra Business Central

Business Central vil typisk være begrenset til å inneholde stamdata på produkter ettersom det primært blir brukt som et finans- og rapporteringssystem. Stamdata synkroniseres til nettbutikken og ved nye produkter opprettes disse som kladder inntil de er beriket med utvidet produktdata som for eksempel SEO-tekster, bilder osv.

Utvidet produktdata fra PIM-system

I større organisasjoner ser man ofte et PIM-system som står for berikelse av produktene med utvidet produktdata. PIM-system gir bare mening i større oppsett, hvor du har behov for ett sentralt sted som kan synkronisere data ut til mange forskjellige salgskanaler. I mindre oppsett vil din nettbutikk, som Shopify eller WooCommerce, uten problem kunne fungere som et lavnivå PIM-system.

Synkronisering av B2B-kunder og kundespesifikke priser

I B2B-oppsett har man typisk en kundeportal på selve nettbutikken, som skal kobles til Business Central, hvor kundenes stamdata osv. er plassert. Det typiske flytet vil derfor være at kunders stamdata synkroniseres fra Business Central til nettbutikken, hvor kundene får opprettet en innlogging (automatisk). Her vil de så kunne logge inn og kjøpe produktene til sine egne priser (som synkroniseres fra Business Central).

I tilfeller hvor bedriften har en lang historikk med kundekjøp osv. i Business Central/Navision, ser man også at ordrehistorikken synkroniseres til nettbutikken så kunden kan se sine tidligere ordrer når de logger inn.

Se hvordan vi hjalp Mos Mosh med en integrasjon mellom Navision og deres 3 Shopify-butikker.

Hvilke utfordringer kan det være i en integrasjon mellom nettbutikk og ERP-system?

Utfordringene ved en integrasjon mellom nettbutikk og ERP er de samme som ved alle andre dataintegrasjoner. Derfor er det viktig at du finner en integrasjonspartner som har prøvd det før og sikrer deg en korrekt integrasjon fra begynnelsen. Slik unngår du oppryddingsarbeid og tapt omsetning. Det er her Pairy kommer inn i bildet. Vi har gjort integrasjoner for hundrevis av nettbutikker med både store og små oppsett. Nedenfor har vi samlet en rekke av utfordringene som kundene typisk har hatt med deres tidligere leverandør/integrasjon når de kommer til oss:

Integrasjonen stopper opp

Uforklarlig stopp i integrasjonen kan være noe av det mest frustrerende for nettbutikkeieren. Når man binder hele sitt flyt opp på en integrasjon er det viktig at alt fungerer, og hvis integrasjonen stopper opp av seg selv fra tid til annen, kan det stoppe hele ordrehåndteringen i virksomheten. Typisk er det fordi integrasjonen som kunden har fått utviklet lider av barnesykdommer, hvor edge-cases ikke er testet ordentlig gjennom. Dette resulterer i at det i oppstartsfasen skjer igjen og igjen, noe som ikke gjør det mindre frustrerende for e-handelsansvarlig.

Feil i lagerantallet

Hvis man har fått utviklet en integrasjon fra en leverandør som ikke er vant til å bygge ERP-integrasjoner, ser vi ofte at man ender opp med feil i lagerantallet. Hvis nettbutikken har mange produkter kan det være vanskelig å stoppe, og oftest oppdages det veldig sent i prosessen, hvor man potensielt har gått glipp av mange ordrer fordi produkter har stått som utsolgt selv om de har vært på lager.

Integrasjonen kan ikke holde tritt

Drømmescenariet for nettbutikker er vekst på vekst. Det er slik det skal være. Dessverre er det ikke alle integrasjoner som er bygget med skalérbarhet i tankene. Igjen resulterer dette i at integrasjonen kan henge etter eller direkte kan «brekke» fordi den ikke kan holde tritt. Hos Pairy har vi utviklet vår plattform med skalering i tankene fra dag 1. Derfor har vi ennå ikke opplevd en Enterprise-integrasjon som ikke kunne følge med. Dette til tross for at vi har utviklet integrasjoner for Roskilde Festival og Bahne, hvor det virkelig har vært trykk på.

Se hvordan vi hjalp Roskilde Festival med håndtering av deres reservasjoner.

 

Slik kan Pairy hjelpe deg med en integrasjon mellom nettbutikk og ERP

Hos Pairy hjelper vi daglig bedrifter med å integrere deres nettbutikker (som WooCommerce og Shopify) med deres ERP-system (som Business Central og Navision). Dette betyr at vi både har en gjennomtestet plattform, hvor du unngår de barnesykdommene vi ser i andre integrasjoner, men også at vi kan rådgi deg om hele prosessen fra start til slutt. Ovenfor har vi listet opp hvilke typiske flyt og effektiviseringsmuligheter vi hjelper med, men det er ikke sikkert at alt gir mening å kaste seg over på én gang. Det vil avhenge av deres ambisjoner og ønsker for fremtiden.

Hvilke overveielser bør du gjøre før du etablerer en integrasjon mellom nettbutikk og ERP?

Det er en del overveielser du bør ha gjort deg før du kaster deg over en integrasjon mellom din nettbutikk og ditt ERP-system.

  • Hvilke kjøringer/flows vil jeg gjerne ha automatisert (hvilken data vil du gjerne ha overført mellom systemene)?
  • Hva er planen for nettbutikken de neste 1-2 årene (skal dere utvide med nye markeder eller lignende)?
  • Hvor mye tid kommer dere til å spare ved automatiseringen (det vil hjelpe dere med å vurdere om integrasjonen gir nok verdi i forhold til pris)?
  • Er det andre systemer enn nettbutikk og ERP som skal integreres?

Hos Pairy kan vi hjelpe med rådgivning rundt hele prosessen slik at dere får innspill og erfaring med i overveielser. Ta kontakt med oss på info@pairy.dk eller her for å høre mer.

Hvilke fordeler er det ved Pairys Enterprise-plattform?

I Pairy har vi to forretningsgrener:

Vår standardintegrasjon

Denne integration er typisk til webshops med mindre komplicerede ERP-systemer (Billy, Dinero og e-conomic). Integrationen virker ud af boksen og kan sættes op af webshoppen selv. Den koster ikke noget i opsættelse og koster et månedligt beløb afhængig af antal ordrer. Du kan se priser her.

Vår Enterprise-integrasjon

Enterprise-integrasjonen er typisk for større nettbutikker som enten ikke passer inn i «boksen» eller som bruker et større ERP-system som Navision eller Business Central. Her må vi tilpasse og sette opp integrasjonen. Likevel oppnår du en rekke fordeler ved å bruke oss fremfor andre for denne delen. La oss for eksempel ta utgangspunkt i en Shopify til Business Central-integrasjon (dette gjelder for alle plattformer vi støtter på vår standard):

  • Vi har et utgangspunkt: Vi kan ta Shopify-integrasjonen og bygge videre på den. Dermed betaler du ikke for å finne opp hjulet på nytt.
  • Plattformen er grundig testet: Plattformen kjører allerede driftssikkert for mange andre nettbutikker.
  • Vi kan gi råd om løsningen: Vi kan rådgive deg gjennom hele prosessen da vi har gjort det før og kan trekke paralleller fra tidligere prosjekter.
  • Vi kan hjelpe med å optimalisere kontinuerlig: Ettersom det lanseres nye funksjoner i nettbutikken eller andre systemer, kan vi gi råd om disse og hjelpe med implementering i integrasjonen hvis nødvendig.
  • Fleksibel plattform: Vi kan relativt raskt bytte ut elementer (som ERP-delen) i integrasjonen med nye systemer du bytter til.

Hva om jeg skal bytte system i fremtiden?

En av de tingene vi vet hos Pairy er at du ikke nødvendigvis beholder de samme systemene for alltid. Det kan være at dere om et par år vil bytte nettbutikksystem eller er blant de som skal oppgradere fra Navision til Business Central. Hos Pairy har vi bygget plattformen slik at det er enkelt for oss å bytte ut delelementer i integrasjonen. Det betyr i praksis at hvis dere bytter fra Navision til Business Central (for eksempel), så vil vi kunne nøye oss med å bytte forbindelsen til ERP-systemet mellom de to, i stedet for også å måtte omskrive hele shop-delen av integrasjonen. Dette gjør plattformen fleksibel og sikrer at den kan utvides og tilpasses deres behov kontinuerlig.

Vil du høre mer?

Hvis du gjerne vil vite mer om hvordan du kan effektivisere og automatisere dine flyt mellom din nettbutikk og ditt ERP-system, ta kontakt med oss på info@pairy.dk eller her for å høre mer

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig