Høyere konvertering og gjensalg ved hjelp av rabatter, kuponger og dealer

Høyere konvertering og gjensalg ved hjelp av rabatter, kuponger og dealer

Vi i Pairy sitter i mange timer hver dag og kikker på forskjellige nettbutikker for å finne mange ulike tilnærminger til hvordan de forsøker å selge produktene sine. Det finnes et nesten uendelig antall variasjoner – med tilhørende suksessrater. Hva som virker varierer mye ut ifra bransje og hva slags produkter som selges, og det som virker for en, virker ikke nødvendigvis for en annen. I dette innlegget har vi forsøkt å sette sammen en liste med relevante og konkrete forslag og ideer til hvordan du som nettbutikkeier kan øke konverteringsraten og gjensalget ditt. Listen inneholder mer komplekse marketingtiltak, men også helt grunnleggende ting, sånn som tilbud på forskjellige produktene.

1. Ukentlige/månedlige tilbud

Tilbud er en god måte å tiltrekke både nye og tidligere kunder. Ved å ha skiftende og nye tilbud på siden, vil nye og tidligere kunder sjekke ut siden med jevne mellomrom for å holde seg oppdatert på tilbudene.

2. Forhåndslanseringstilbud

For å hype et nytt produkt, kan tilbud på forhåndsbestilling øke trafikken på hjemmesiden. Samtidig er det en god måte å få folk til å komme tilbake, dersom de vet at nye produkter dukker opp i nettbutikken før de engang er på lager.

3. Helligdag og sesong-dealer

Helligdager og andre sesongpregede perioder er svært gode perioder for å øke salget. Eksempelvis blir Black Friday mer og mer populært her, hvilket har gjort det til en av årets største handledager. Vi har tidligere skrevet en artikkel om hvilke merkedager du som nettbutikkeier kan utnytte til økt salg.

4. Forlatt kurv

Kunden kikker, velger og tar beslutninger. Allikevel etterlater de varene i kurven og lukker siden. Så nære på, men allikevel ikke noe salg. Disse like før- og nesten-salgene er så ergerlige, men med en god cart abandonment-strategi kan du følge opp og kanskje endre utfallet til et salg. Det kan være mange grunner til at en kunde forlater kurven, og derfor er det ofte enkle salg å hente i denne sammenhengen.

5. Nyhetsbrev sign-up-koder

“Vil du motta vårt nyhetsbrev – med spennende artikler og kule nyheter?” Nei takk … Vi blir konstant bombardert med e-post om nye produkter eller informasjon om den nye trendy fargen. Så sjansene for at du får frivillige påmeldinger til nyhetsbrevet ditt er minimale. Det er dumt, for marketing gjennom e-post kan være svært effektiv. I stedet for å fortelle om hva du vil sende i e-posten, så tilby kundene en rabattkupong eller lignende for å melde seg opp. Selv om det kan virke som en “dyr” e-post å få tak i, så tenk over hvor få som må gjøre et gjenkjøp før det har tjent seg inn igjen.

6. Motivering til sosial interaksjon

Noe av det beste en virksomhet kan oppleve er når kundene selv anbefaler den til venner og familie. Dette kan imøtekommes ved å ha motivasjon for deling av materiale på for eksempel sosiale medier: «Del på Facebook og få 10% på din neste ordre», eller «Tweet din favorittkjole fra vårkolleksjonen vår og vinn den!». Det er bare fantasien som setter grenser for hva som kan deles, så sett deg i det kreative hjørnet og prøv deg frem!

7. Refferals

I forlengelse av det ovenstående, kan dette også eventuelt inkludere en reward til personen som deler, dersom en fra nettverket deres kjøper noe. Eller det kan være en gjensidig gevinst dersom noe kjøpes: «Bruk 200 kr og få 50 kr til deg og en venn».

8. Rabatt på første kjøp

Nye besøkende er ofte betenkte med å skulle handle et nytt sted, dersom de ikke har fått anbefalinger eller annen motivasjon, som beskrevet over. Mange ganger må «isen brytes». En engangsrabatt til nye kunder kan gjøre underverker for konverteringsraten din. Et tilbud de nesten ikke kan si nei til. Når det første kjøpet er gjennomført, er de kommende nesten alltid enklere og kan følges opp med de andre tipsene i denne artikkelen.

9. Eksklusive tilbud til eksisterende kunder

Det er selvfølgelig ikke bare nye kunder som må tas hånd om. Eksisterende kunder kan godt belønnes og engasjeres med jevne mellomrom. Det kan for eksempel være kunder som har handlet i løpet av de siste seks månedene: «Kjære kunde, vi er utrolig glade for at du har handlet hos oss! For å vise hvor mye du betyr for oss, vil vi gi deg 20% og gratis frakt på din neste ordre. Vennlig hilsen nettbutikk xx».

10. Minimumskjøp

“Kjøp for over xx kr og få gratis frakt” er en velkjent teknikk brukt av mange nettbutikker. Men er beløpet bare satt helt tilfeldig i håp om at flere når den magiske grensen? Minimumskjøp er en størrelse som kan gå litt begge veier. Bruker kundene dine i gjennomsnitt 270 kr i butikken din, er en grense på 300 kanskje god, da mange gjerne kjøper ett produkt mer for å få gratis frakt. Derimot kan det også skremme bort kunder ved å være så uoppnåelig at det virker latterlig. Hvis du selger postkort til 10 kr stykket, vil et minimumsbeløp på 1000 kr kanskje ikke være det beste. Dessuten er det verdt å merke den siste tendensen til at folk nesten er blitt vant til gratis frakt. Sider som arbeider med minimumskjøp velges derfor bort. Enkelte studier foreslår at folk velger de butikkene der prisen på varen er inkl. frakt, fremfor de butikkene som har den billigste stk. pris – og legger til frakt senere. Dette til tross for at totalprisen blir den samme!

11. Exit-intent offer

Du har kikket på siden, noen ting var interessante, men ikke nok til at du gidder å kjøpe akkurat nå … Du kjenner sikkert igjen dette scenarioet. En effektiv måte å påvirke de besøkende er et «exit-intent offer»: et tilbud som kommer opp når den besøkende har bestemt seg for å forlate butikken. Et engangstilbud på fri frakt, 10% rabatt, eller en kupong på et par gratis solbriller er noen ganger det siste dyttet den besøkende trenger. 

12. Retargeted promotion

Kunder som har handlet i en spesifikk produktkategori er ofte tilbøyelige til å handle igjen hvis opplevelsen var god. Eksempelvis kan man forvente at en kunde som har kjøpt strømper vil reagere positivt på et 50%-tilbud akkurat når det går hull på det første paret. Det kan selvsagt være vanskelig å alltid time perfekt, men dersom det er litt gjennomtenkt kan denne teknikken være svært effektiv.

13. Influencere

Det er et velkjent fenomen å benytte både kjente og mindre kjente fjes som forbruker av produkter i for eksempel reklamer. Dette skyldes en forventning om at de kan ha en viss innflytelse på potensielle kunder. Det samme gjør seg gjeldende i 2018 for personer med mange følgere på sosiale medier. På engelsk er disse døpt ‘influencers’. Mange av disse får tilsendt produkter gratis, med et ønske fra produsent om at influenceren skal vise det frem til følgerne sine. Et annet triks er å gi influenceren en rabattkode de kan gi videre til følgerne sine. Hvilken metode som virker best varierer, og det finnes dessverre ikke noe generelt svar. Én ting er allikevel sikkert: det brukes over alt … fordi det virker!
En god måte å holde styr på hvilke influencere som gir virksomheten din mest aktivitet, er å gi dem individuelle koder, slik at du kan se hvor kundene kommer fra.

14. Kundeklubb/Loyalty Program

Det siste på listen vår er også det mest omfattende. Du kjenner kundeklubber fra alle mulige steder: Club Matas, Coop, IKEA Family, og så videre. Disse er selvfølgelig eksempler med svært mange medlemmer, men mindre klubber kan også gjøre susen. Å ha et eget program tilrettelagt kundene dine kan gjøre underverker. Det kan gi mulighet til å teste ut mange av eksemplene over, med direkte referanse til effekten av dem, fordi du kjenner kundene og kan se om de benytter tilbudene og rabattene du tilbyr dem individuelt eller ikke.

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig