Slik øker du omsetningen pr. ordre
Når du driver nettbutikk, er et av de stedene du kan selge mer nesten alltid til de kundene du allerede har. Det kan bidra til å øke livstidsverdien å selge til den samme kunden flere ganger. Det kan også være ved å selge mer på hver enkelt ordre. I dette innlegget kommer vi inn på det siste, samt hva du helt konkret kan gjøre.
Under finner du 4 konkrete tips til hvordan du kan øke omsetningen per ordre i nettbutikken din.
1) Mersalg og kryss-salg – hva er forskjellen?
Mersalg og kryss-salg er to åpenbare grep dersom du ønsker å øke den gjennomsnittlige ordreverdien. Dersom du får orden på disse begrepene og bruker dem riktig kan det bidra til at du tjener mer per kunde.
Mersalg til kundene
Mersalg betyr at du selger en dyrere variant av det produktet kunden kikker på, eller allerede har lagt til i kurven. For å lykkes med denne strategien, krever det selvsagt at du får orden på produktstrukturen din, slik at kundene presenteres for de rette produktene. Det krever også at sortimentet ditt er stort nok til at du kan benytte deg av metoden.
Det smarte ved mersalg er at du vet at kunden allerede er interessert i et spesifikt produkt (i hvert fall hvis kunden til og med har lagt det i kurven). Du har derfor en klar idé om hva som kan få kunden til å kjøpe en dyrere versjon, dersom du kjenner produktet godt nok. Det handler ikke om å lure kunden til å kjøpe en dyrere variant. Derimot er du nødt til å opplyse kunden om hvilke fordeler hen får ved å kjøpe den dyrere versjonen. Hva kan dette produktet, som det kunden ser på ikke kan? Det kan være en vanskelig manøver og krever at du kan presentere fordelene raskt og oversiktlig, slik at kunden blir interessert med en gang. Hvis kunden allerede har lagt et produkt i kurven, bør du også gjøre det enkelt for hen å bytte det ut. Du kan ikke risikere å miste kunden i forsøket på å få hen til å oppgradere kjøpet.
Hvis produktkatalogen din ikke er stor nok, eller du er i tvil om hvordan du kan sette i gang mersalg, bør du heller benytte deg av kryss-salg. Eller i hvert fall starte med det.
Kryss-salg til kundene
I et kryss-salg selger du mer til kunden. Du får kunden til å legge mer i kurven, i tillegg til produktet hen allerede har lagt til. Dette gjøres best ved å tilby produkter som komplementerer varen de alt har valgt seg ut godt. Det kan for eksempel være tilbehør hvis du har kjøpt en sykkel, eller tastatur hvis du har kjøpt en mus.
Også her må du gjøre det enkelt for kunden å legge det ekstra produktet i kurven. Hvis du har en oversikt med relaterte produkter bør du derfor ha en «legg til i kurv»-knapp allerede på infosiden, slik at man ikke behøver å klikke to ganger for å legge det i kurven.
2) Lag rabatter eller fri frakt-grense etter ordrens størrelse
Hvis du ikke har en grense for fri frakt i dag, kan det være en fin måte å heve den gjennomsnittlige ordrestørrelsen på. Sørg for å visualisere hvor langt kunden er fra å innfri den magiske grensen. Det gjør kunden mer tilbøyelig til å legge et ekstra produkt i kurven for å få fri frakt. Sørg også for at kunden enkelt kan legge relevante produkter i kurven. Så få klikk som mulig.
Hvis du allerede har en grense for fri frakt, eller ønsker å benytte en annen metode, kan du også prøve med rabatt. Tilby for eksempel x prosent rabatt hvis man handler for et bestemt beløp.
3) Lag en kundeklubb eller et lojalitetsprogram
En kundeklubb eller et lojalitetsprogram handler om å øke livstidsverdien på kundene dine ved å selge til dem mer enn én gang. Du kan også få dem til å øke den gjennomsnittlige ordrestørrelsen ved å lage tilbud som gjelder spesifikt for dem. Det kan være klassiske 3 for 2-priser for å få dem til å legge flere produkter i kurven. Dette fungerer spesielt bra, fordi du har fått tak i kunder som allerede stoler på deg og kjenner deg godt.
4) Lag pakkeprodukter
Pakkeprodukter henger litt sammen med kryss-salg, men kan være en smartere måte å få folk til å kjøpe mer på. Det krever litt mer av tiden din å sette sammen pakkeproduktene. Samtidig kan det være noe som gjør det enklere for kunden å legge flere produkter i kurven, fremfor kun ett. Pakkeprodukter er særlig interessante for kunden dersom du kan illustrere at pakken gir mening. Butikker som selger spill gjør det ofte: Her kan du kjøpe en pakke med en konsoll, ett spill og eventuelt en ekstra kontroll. Det er enkelt for kunden og gjør samtidig at butikken får et større salg. Et annet eksempel kan være å selge vedlikeholdsprodukter sammen med sko. Det er et hav av muligheter.
Hvis du er interessert i å selge mer i butikken din og samtidig holde deg oppdatert på tips og triks, anbefaler jeg at du skriver deg opp til nyhetsbrevet vårt under.
God salgsdag!