Slik skalerer du nettbutikken din

Slik skalerer du nettbutikken din

Du har startet nettbutikken din. De første salgene er i boks. Du har opplevd og løst de første problemene. Nå ønsker du å skalere nettbutikken din slik at den kan bli en større aktør. Men hvordan gjør du det? Dette er et spørsmål det er umulig å gi et entydig svar på. Det avhenger av nettbutikken, ønskene og ambisjonene dine. Nedenfor har vi listet opp noen av tingene vi har sett andre nettbutikker har hatt nytte av. Det er ingen garanti for at disse løsningene er de riktige for deg. Men kanskje du kan få litt inspirasjon.

 

Velg riktig host

Host og skalering går hånd i hånd. I hvert fall når det er snakk om open-source-løsninger (WooCommerce og Magento). Hvis du velger det første og billigste webhotellet du kommer over, vil det antageligvis oppstå problemer i fremtiden når omsetningen i nettbutikken blir større. Det kan være fristende at den månedlige betalingen for webhotellet er veldig liten, men prisen for dette er at du kan gå glipp av salg på grunn av en treg butikk når du får flere besøkende. På de billige webhotellene deler du ofte plassen på nettserveren med hundrevis av andre nettsteder. Det betyr at du må dele hastigheten med mange andre, og dermed er det bare en begrenset prosentandel hver av dem kan benytte. Vårt råd er derfor som følger: Bruk tid på å finne en solid host som gir deg mulighet til å skalere. Det lønner seg å velge et litt dyrere webhotell som har kapasitet til raskt å kunne flytte deg over til en større løsning i fremtiden. Skriv gjerne til oss på support@pairy.dk hvis du vil ha konkrete anbefalinger.

Hvis du er på en hosted shop-løsning (Shopify, Scannet etc.), behøver du ikke å tenke så mye på hostingen av nettbutikken. Den er inkludert i det månedlige gebyret du betaler shopleverandøren. Hvis nettbutikken din vokser seg virkelig stor, må du sannsynligvis bytte til en Enterprise-løsning. Dette vil stort sett være noe shopleverandøren gjør deg oppmerksom på.

 

 

Utvid nettbutikken din til flere land

Hvis du vil selge varer via nettbutikken din til andre land, bør du lage en sjekkliste over ting du må ta hensyn til ved grenseoverskridende netthandel. Det er mange ting du må ta høyde for når du skalerer til utlandet, og det er viktig at du har oversikt over de vesentligste. Du vil aldri være 100 % klar, så før eller senere må du bare kaste deg i det. Men jo bedre forberedt du er, jo færre uforutsette problemer vil dukke opp senere. Nedenfor har vi satt sammen en kort liste over ting du som minimum må være oppmerksom på.

 

Oversettelser

Det sier seg nesten selv. Det å få oversatt nettbutikktekstene dine er et godt sted å begynne. De fleste oversettere tar betalt per ord eller tegn. Derfor er det lurt å gå gjennom nettstedet ditt for å få en oversikt over hva som må oversettes. Du kan spare penger ved å identifisere dupliserte tekster. Lag ett dokument hvor du samler alle tekstene som skal oversettes. Dette gjør det lettere for oversettere å gi deg en pris og starte oppgaven.

 

Betalingsmåter

Kredittkort er en vanlig betalingsmåte i de fleste land. Det kan imidlertid også være forskjellige andre populære betalingsalternativer, disse vil variere fra land til land. I Norge vil det for eksempel være en stor fordel for en nettbutikk å kunne tilby Vipps. Undersøk markedet du vil inn på og finn ut hvilke betalingsalternativer som er vanlige der. Det kan være lurt å sjekke de lokale nettbutikkene og se hvilke betalingsalternativer de tilbyr.

 

Markedsføring

En viktig komponent når du skal starte opp i et nytt land/marked, er å få orden på markedsføringen. Det er vanligvis ikke nok å oversette annonsene dine 1:1 og så kjøre dem. Det kan være lokale forskjeller og bruksmønstre som krever at du differensierer markedsføringen. I den forbindelse kan det være lurt å alliere seg med en person som er bosatt i det aktuelle landet. Finn en frilanser du kan samarbeide med i. Hvis du har likviditeten i orden, kan en annen løsning være å ansette en country manager som kan hjelpe deg med å administrere bedriften din i det aktuelle landet.

 

Få kontroll over markedsføringen din

Jo tidligere du starter med markedsføringen, jo bedre. Det lønner seg å eksperimentere med ulike typer annonser før butikken er full av kunder og du derfor ikke har tid til å gjøre det. Remarketing er et must for de fleste nettbutikker, så dette kan være et lurt sted å starte. Dersom du ikke har lyst til å slite med dette selv, kan du med fordel få et markedsføringsbyrå til å gjøre det for deg. Det er imidlertid en jungel av alternativer å finne frem i, og grundig forarbeid er tidkrevende. Uansett vil det lønne seg at du har innsikt i det grunnleggende, slik at du kan følge med på jobben du får utført.

 

Optimaliser lagerstyringen

Hvis du ikke optimaliserer lagerstyringen når du skalerer nettbutikken din, kan det gå veldig galt. Du kan bli sittende med en kjempestor opprydningsjobb hvis du ikke har kontroll over lageret fra starten av. Det lønner seg å tenke gjennom potensielle scenarioer og få på plass prosesser for hele lagerstyringen tidlig.

 

Kundeservice

Kundeservice er viktig å ha orden på før du skalerer nettbutikken for mye. Hvis du ikke kan betjene nåværende antall kunder tilfredsstillende, vil du heller ikke kunne takle å få enda flere. Derfor må du ha kontroll over kundeservicen din. Hvilke kanaler tilbyr du? Mail, chat og telefon? Bare noen av dem? For hver av kanalene finnes det systemer for å håndtere henvendelser effektivt. Hos Pairy bruker vi Zendesk til å håndtere e-posthenvendelser. De tilbyr også både chat og supportarkiv, så det er mulig å samle alt sammen i ett system hvis du ønsker det. Det finnes også en rekke andre aktører enn Zendesk som kan gjøre det samme. Så hvis du ikke liker Zendesk, er det mange alternativer.

 

På telefonsiden finnes det også en rekke forskjellige telefonsystemer for håndtering av supporthenvendelser. Hvis du tilbyr telefonsupport og ønsker å skalere nettbutikken din, vil det være en fordel å få satt opp systemet allerede nå. Skal du til andre land, må du undersøke mulighetene for støtte også i det nye landet før du binder deg til et system.

 

 

Investor med smarte penge

Det kan være en stor investering å skalere nettbutikken til andre lande. Avhengig av ambisjonsnivået ditt kan det lønne seg å få en investor med om bord. Det vil gi deg den nødvendige likviditeten til å investere i ting som markedsføring, nettbutikkutvidelser osv. Hvis du ønsker å gå denne veien, må du sørge for å undersøke markedet grundig og velge det som kalles smarte penger. Det er en del av virksomheten din du gir fra deg, så det er viktig at du gjør veldig grundig forarbeid. Et godt sted å begynne er investorportal Capino, som kan matche deg med interesserte investorer.

Dersom du ikke ønsker å gi fra deg prosenter av virksomheten din, kan et annet alternativ være bedriftslån enten fra bank eller gjennom portaler som f.eks. Capino eller Flexfunding.

 

Slipp manuell bokføring med Pairy

Dette punktet må selvfølgelig med, siden det er vi som har skrevet innlegget. Hvis du ikke allerede har automatisert bokføringen av ordrene fra nettbutikken til regnskapsprogrammet ditt, er dette et godt sted å starte. Jo flere bestillinger du har, jo mer tid sparer du totalt sett. Med en integrasjon mellom nettbutikken og regnskapssystemet ditt vil du kunne frigjøre tid som kan brukes på andre ting i bedriften. Les mer om hvordan du kommer i gang her.

 

Punktene over er våre tanker om ting du bør vurdere i forbindelse med skalering av nettbutikken din. Listen er ikke uttømmende, den er basert på våre erfaringer med nettbutikker vi kommuniserer med daglig. Hvis du lurer på noe eller har spørsmål, kan du kontakte oss på support@pairy.dk.

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig