Påvirker koronasituasjonen nettbutikken din?

Påvirker koronasituasjonen nettbutikken din?

Norge er offisielt stengt ned på ubestemt tid, og det betyr at du som nettbutikkeier kan befinne deg i en helt ny situasjon med en rekke utfordringer. Det er imidlertid også muligheter, spesielt for e-handlere som potensielt kan skape en del mersalg på at folk nå sitter hjemme og tilbringer mer tid online. Hos Pairy kan vi kontinuerlig følge med på utviklingen hos kundene våre, som representerer et bredt spekter av dansk og norsk e-handel. I dette innlegget skal vi se nærmere på nettbutikkene i Pairy og samtidig komme med tips og råd om hva du, som nettbutikkeier, kan gjøre for å takle situasjonen best mulig.

 

Hvordan står det til med nettbutikkene under koronakrisen?

Til å starte med har vi sett på antall ordre 13. februar (en måned før nedstengingen av Danmark), torsdag 5. mars (en uke før nedstengingen) og torsdag 12. mars (første dag av stengingen). Nettbutikker på plattformen har opplevd en økning på 33 % fra 13. februar til 5. mars. Den 12. mars var det imidlertid en nedgang på 5 % sammenlignet med uken før.

 

Ordresammenligning på webshops

 

Det er viktig å understreke at dataene på nåværende tidspunkt ikke kan konkludere noe.

 

Hva kan du som nettbutikk gjøre?

Som nettbutikk er du langt bedre stilt enn de mange fysiske butikkene som i disse dager er tvunget til å holde forretningen stengt på ubestemt tid. Spørsmålet er selvfølgelig om kundene velger å spare pengene sine i usikre tider, det vil bare tiden vise. Det vil imidlertid være en lang rekke ting du som nettbutikkeier kan gjøre for å stille deg best mulig for å komme helskinnet gjennom krisen.

 

Start med å få kontroll over lagerhåndteringen

Avhengig av størrelsen på lageret og personalet ditt, kan det være aktuelt å endre prosedyrer osv. for å redusere smittefaren mellom medarbeiderne. En innledende sjekkliste kunne f.eks. se slik ut:

  • Sørg for at det er minst 2 meters avstand mellom medarbeiderne
  • Sørg for håndsprit ved alle arbeidsstasjoner
  • Lagermedarbeidere bør ha hansker på og ikke ta seg selv i ansiktet mv.

 

Dersom en medarbeider er smittet, vil hanskene bidra til at smitten ikke spres via ting og objekter medarbeideren berører. Det er imidlertid bare effektivt hvis smitten ikke sitter på utsiden av hanskene.

 

Fortell kundene dine at du fremdeles er tilgjengelig og tar forholdsregler

Det er en god idé å kommunisere direkte på nettbutikken til alle besøkende at dere fremdeles jobber og er tilgjengelige. Det gir de besøkende visshet om at de fremdeles kan bestille. Det neste du bør kommunisere er at dere har tatt alle nødvendige forholdsregler (dette kan eventuelt gjøres på en separat side). Det vil gi kundene ekstra trygghet i en usikker tid, og kanskje være det som bidrar til at kunden i siste instans legger inn bestillingen sin hos deg fremfor hos konkurrenten.

 

Pakker håndteres korrekt

Der er stor usikkerhet forbundet med det nye koronaviruset. Mange rykter og feil fakta spres kontinuerlig. En ny studie viser imidlertid at viruset med all sannsynlighet kan leve ganske lenge på ting som plast, papp og rustfritt stål. Derfor er det viktig at du behandler disse tingene riktig og kommuniserer dette til dine besøkende. Du kan selvfølgelig ikke ha full kontroll over hvordan logistikkpartnerne dine håndterer pakkene, men du kan kontakte dem og finne ut hva deres retningslinjer er. Hvis du tar dine egne forholdsregler og kommuniserer dem tydelig til de besøkende, har du i hvert fall gjort ditt.

 

Det er (kanskje) nå du bør bruke betalte annonser

Betalt annonsering er de fleste steder basert på et auksjonssystem. Det gjelder for bl.a. Facebook og Google Ads. Det betyr at det i krisetider som nå er færre annonsører om plassene. Derfor faller prisene, og det kan potensielt gi deg gode muligheter for økt salg. Det er imidlertid viktig at du har oversikt over konverteringen din før du gir deg i kast med denne delen. Ellers risikerer du å bruke penger uten å tjene dem inn igjen. Det er mulig å sette opp konverteringssporing med Google Ads og Facebook Tracking Pixel, så hvis du ikke allerede har gjort det, er det bare å komme i gang. Hvis du ønsker hjelp med å sette opp sporing, kan vi anbefale vårt søsterselskap Pandi Web.

 

Kundene har kanskje spørsmål

De besøkende kan føle seg mer usikre enn vanlig i denne tiden. Det kan derfor være at du får flere spørsmål enn normalt. Husk å besvare dem raskt og grundig. Kundeservice er (også) i krisetider ekstremt viktig for nettbutikkens fremtid. Hvis du ikke har chat på nettbutikken din, kan det være at tiden er inne for å sette opp alternativet.

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig