Priser
Til regnskapsføreren: Din fremtidige rolle

Til regnskapsføreren: Din fremtidige rolle

Den regnskapsfrie økonomiavdelingen nærmer seg. Regnskapsføreren får en bloggserie der vi fokuserer på hvordan du som regnskapsfører kan forbedre deg på fremtidens økonomiavdeling og din rolle der.

Som regnskapsfører og revisor var den primære rollen tidligere å holde styr på og føre bilag. Dette jobbes langsomt inn i bedriftene. Årsaken er at regnskapsprogrammene blir lettere og smartere å bruke. Det betyr ikke at du som regnskapsfører blir overflødig. Det betyr at du må tenke gjennom rollen din for å fortsatt være relevant for bedriftene.

 

Automatiseringen kommer

Det har aldri vært lettere å begynne med automatisering av prosesser i en bedrift. På den andre siden har det heller aldri vært så mange måter å gjøre det på som det er nå. Automatiseringsjungelen blir større og større. Det kan være vanskelig å navigere for bedrifter, og dette gir deg som regnskapsfører muligheten til å rådgi kundene på et overordnet plan. Dersom du blir ekspert innenfor automatisering av din målgruppe, kan du tilby kundene dyptgående kunnskap de ikke finner andre steder.

På den måten blir du en klarert rådgiver, bedriftens ’go to’-person når det skal optimeres prosesser. Rådgivning av bedrifter om nytt verktøy de med fordel kan implementere er én ting. Det er også opplagt at du deltar i selve implementeringsprosessen. På den måten blir du ansvarlig for å introdusere nytt verktøy til kundene, som de ser bidrar til å spare tid og penger.
 

Bedriftens rådgiver

Rådgiverrollen er en viktig rolle å påta seg, og det krever stor innsikt i hvilke verktøy som fungerer for ulike bedrifter. For å kunne innta den rollen, er det derfor viktig at du begynner å undersøke markedet for hva som fungerer for ulike bedrifter. For nettbutikker kan det for eksempel være å implementere integrasjonen av Pairy (bare for å ha litt ananas i egen juice). Det vil spare dem tid og penger på den daglige bokføringen av bestillinger. Hvis du trenger hjelp for å komme i gang med Pairy og se hvordan du kan hjelpe kundene i gang, er vi alltid klare på chat og info@pairy.dk.

Det kan også være implementering av et nytt lønnssystem som automatisk bokfører månedens lønn i regnskapsprogrammet.

Det finnes et vell av verktøy der ute som kan hjelpe bedrifter med å spare tid og penger. Det kan være vanskelig å vurdere hva som gir mening for hver enkelt bedrift. Bli derfor kjent med både kunder og tilgjengelig verktøy.

Det finnes ikke ett system som kan håndtere hele den digitale økonomiavdelingen. Derfor er det din oppgave som regnskapsfører å radgi kunden om hvilke verktøy som er riktige for dem.

 

Den eksterne regnskapsføreren

Du bør kunne fortelle kundene hvor tid og penger best brukes. Rollen din endres derfor fra å ha fokus på utføring til å være en konsulent som gir kunden oversikt over økonomien. De digitale verktøyene krever også overvåking for å sørge for at de gjør jobben riktig. Derfor bør du holde øye med og justere banken for kunden sånn at du hele tiden har stor oversikt.