Slik setter du opp Google Shopping
Google Shopping er et fantastisk verktøy for deg som nettbutikkeier. Det gir deg muligheten for å promotere produktene dine direkte til kjøpelystne Google-søkere. Kombinert med alminnelig organisk plassering og AdWords-kampanjer er det store muligheter for å få solgt dine produkter via Google. Nedenfor vil vi gi deg et lite innblikk i hvordan Google Shopping fungerer, samt hvordan du setter opp din Google Shopping-kampanje.
Hvordan fungerer Google Shopping Ads?
Google Shopping er visning av produkter samt pris, ved søkning på produkter. Dette gjøres ved å presentere Google for en produktfeed, som Google scanner og tar informasjon fra. For å unngå manuell oppdatering av utsolgte varer mm. er det derfor viktig at produktfeeden er up to date. Dette kan enkelt gjøres ved å benytte Pairys produktfeed som oppdateres hver dag, som er enkel å sette opp, og kun koster 99,- eksklusiv moms pr. måned. Les mer her. Når du har produktfeeden på plass kan du sette denne inn hos Google, som vil begynne å vise dine produkter i søkninger. Google Shopping Ads er i motsetning til vanlige AdWords-annonser ikke fullt redigerbare. Det betyr at Google selv står for prosessen med å velge hvilke søkninger dine produkter skal vises på.
Dette gir deg likevel også en fordel fordi du kan vise både produkter og normale AdWords-annonser på samme søkning og dermed øke din eksponering betraktelig.
Slik vises Google Shopping Ads
Google Shopping Ads kan best betegnes som produktannonser. De vises som et bilde, navn på produktet og en pris. Annonsene vises i toppen eller til høyre i søkeresultatene.
Slik kommer du i gang med å sette opp Google Shopping
Før du går i gang med å opprette Google Shopping-annonser må du sjekke om nettbutikken din har installert et SSL-sertifikat. Google krever at det er installert et SSL-sertifikat for at du skal kunne bruke Google Shopping. I praksis kan du sjekke for dette ved å se i adresselinjen på nettbutikken din. Står adressen med http:// eller https:// foran? Sistnevnte betyr at det er installert et SSL-sertifikat. SSL betyr at trafikken mellom deg og den besøkende er kryptert. Utenom muligheten for å kunne bruke Google Shopping er det dessuten lurt å gjøre dette med hensyn på brukerens trygghet. Google har også begynt å straffe på andre kanaler, som organisk søketrafikk. Så hvis du ikke har SSL-sertifikat bør du derfor få det med én gang.
Opprett og koble til med Google Merchant Center
For å kunne bruke Google Shopping trenger du en Google Merchant-konto. I praksis er det ditt Google Merchant Center som skal agere som bindeledd mellom nettbutikken din og din Google Adwords-konto. Du kan opprette en Google Merchant-konto her.
Når du har sendt en link-forespørsel fra Google Merchant Center skal du inn i Adwords og godkjenne forespørselen. Dette gjøres i Adwords ved å trykke på tannhjulet oppe til høyre og klikke” Linkede konti” og” Merchant Center”. Her kan du klikke på vis forespørsel, og så akseptere denne.
Koble feeden din til Google Shopping
Nå er det tid for å få dine produkter over i Merchant Center (som vil sende det videre til Adwords). Vanligvis ville dette vært en meget tung prosess fordi det som oftest krever en god porsjon utvikling og teknisk smarthet for å få produktene fra nettbutikken og over i Merchant Center. Med Pairy er det derimot en enkel og grei affære.
Opprettelse av produktfeed til Google Shopping
Første skritt er å få nettbutikken din forbunnet til Pairy. Følg guiden her for din nettbutikk for å sette det opp. Når dette er gjort, vil du i Pairy kunne se en link til din feed. Dette skal du kopiere.
I Google Merchant Center skal du nå gå til Merchant Center konto > feeds > datafeed.
Under ”Tilstand” skal du velge standard. ”Feedtype” er produkter og annonseland, som er det landet du vil annonsere i (sannsynligvis Norge). ”Feednavn” er kun til internt bruk, så sørg for å gi et navn som beskriver bruken, og noe du vil huske hva står for. Metoden for produktfeeden skal du velge som automatisk når du bruker Pairy. På denne måten vil Google automatisk hente inn de endringene som Pairy gjør (når vi henter oppdateringer fra din butikk). Du må også velge hvor ofte feeden din skal oppdateres. Det skal minimum være en gang i måneden. Vi anbefaler at du setter det til minst en gang i uken. ”Feedwebadresse” er der hvor du skal sette inn linken du kopierte fra Pairy.