Slik får du mer kvalitetstrafikk til din nettbutikk

Slik får du mer kvalitetstrafikk til din nettbutikk

Du har åpnet din nye butikk. Den er delt med venner, familie, på sosiale medier og nå venter du kun på at ordrene renner inn. Dessverre gjør det ikke det i de fleste tilfeller (selv om det ville være det beste). For å skape løpende salg i din nettbutikk er det viktig å skaffe kontinuerlig kveldstrafikk. Det kan være veldig vanskelig å finne ut av hvilke områder du skal fokusere på. For hva hvis den trafikken du faktisk skaffer ikke fører til mer salg? Så har du kommet like lang. Nedenfor har vi listet en rekke muligheter for å skaffe mer kveldstrafikk til nettbutikken din.

 

Ikke all trafikk har samme kvalitet

Det første du skal gjøre er å tenke over hvem som kommer til å kjøpe produktene dine. Hvis du allerede har en nettbutikk, kan du kanskje allerede se et mønster hos kundene dine. Dermed kan du begynne å utvelge en målgruppe. Når du så vet hvem du vil henvende deg til, er neste skritt å velge hvilke medier du skal bruke. Eksempelvis vil Linkedin være et sted å markedsføre til én bestemt målgruppe. Pinterest kan være en gullgruve for en annen. Poenget er at det ene mediet ikke nødvendigvis er noe bedre enn et annet. Dette kommer helt an på din forretning og dine potensielle kunder.

Betalt markedsføring er selvfølgelig bra i forhold til presis målretning, men er ikke gunstig om du ikke ønsker å bruke en formue på markedsføring i oppstartsfasen. Du kan i så fall heller jobbe med å skrive blogginnlegg og skaffe generell organisk trafikk fra de sosiale mediene du benytter.

 

4 tips til hvor trafikken kan komme fra

Å skaffe trafikk generelt, og skaffe den riktige trafikken er dog vanskelig og krever mye jobb. Dette er noe som mange nettbutikker og forretninger sliter med daglig. Nedenfor er en liste over fire kilder som din trafikk kan komme fra.

1) Blogger
Å opprette en blogg er selvfølgelig ikke nok i seg selv, det er selve innholdet du velger som har noe å si for om folk gidder å lese og dele bloggen. Hvis du klarer å skrive innhold som er relevant for din målgruppe, kan det være en gullgruve til ny trafikk til nettbutikken. Det som er bra med gode blogginnlegg er at innholdet lever i lang tid.

2) Sosiale medier
Sosiale medier er en stor trafikk-kilde for mange forretninger i dag. Men det er viktig at du velger å fokusere på dette fra starten av. Begynn med én kanal, og når du har mestret denne kan du begi deg videre til den neste. Starter du med å legge din forretning ut på alle sosiale medier samtidig, er det nærmest dømt til å feile. En ulempe ved sosiale medier er at det krever mye tid. Innholdet lever heller ikke særlig lenge om gangen.

3) Podcast
Podcasts har vokst markant de siste årene, og det ser heller ikke ut til at denne trenden kommer til å stoppe. Podcast er en fantastisk mulighet for å nå ut til et helt nytt publikum du ikke har hatt adgang til tidligere. Podcast er enda ikke moden nok (ihvertfall ikke teknologien) til å kunne være den største trafikk-kilden til din butikk, men kan brukes i samspill med andre medier, og kanskje brukes mere til branding enn til direkte salg. Dette avhenger selvfølgelig av hvilken type butikk du har. Vi vil uansett anbefale at du venter med å bruke Podcast til du har mestret minst to andre kanaler.

4) Film
Online filmklipp eksploderer for tiden, og er en åpenbar mulighet til å skaffe ny trafikk til din forretning. Før i tiden var man veldig opptatt av at filmen skulle se profesjonelt ut for å fungere, i dag er virkeligheten en helt annen. I dag er det nærmest foretrukket at klippet ikke ligner på en vanlig TV-reklame. Ta iPhonen frem, og begynn å dokumentér produktene dine. Lag behind-the-scenes klipp som viser virkeligheten i din forretning. Dette gir et langt mer autentisk bilde enn en TV-reklame produsert profesjonelt.

Overstående tips er bare noen få av mange muligheter du har for å få trafikk til din nettbutikk. Jo mer erfaring du får underveis, jo bedre vil du også bli på det. Det er ikke billig (i både tid og penger) å skaffe relevant trafikk, så sørg for å velge riktige kanaler.

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig