Nationalmuseet: Effektivt billettsalgssystem med sanntidsintegrasjon mellom NAV og Shopify

Nationalmuseet ønsket en løsning der de kunne integrere billettsystemet sitt mellom to systemer; Navision og Shopify. Derfor skreddersydde vi en Realtime Proxy API-integrasjon mellom de to nevnte systemene med Pairy Enterprise, slik at museet kunne få en effektiv og automatisert løsning for billettsalget sitt.

Nationalmuseet er et av Danmarks mest besøkte kulturhistoriske museer, og en stor del av billettsalget deres foregår på museets online-plattformen. De stod overfor en utfordring da de gikk over til en ny nettbutikkløsning, i form av Shopify, fra en tidligere plattform. Den nye plattformen hadde ikke mulighet til å kommunisere med museets eksisterende billettsystem eller få tilgang til nødvendig informasjon.

For å løse denne utfordringen utviklet vi en skreddersydd integrasjon med Realtime Proxy API i Pairy Enterprise, som kunne forbinde Shopify med billettsystemet deres. APIen sørger for å lese relevant informasjon fra museets billettsystem i Navision, eller formidle det til Navision, dersom det gjøres en reservasjon eller bookes en billett.

Les videre under, for å få vite mer om hvordan vi løste utfordringen for Nationalmuseet ellers.

Overordnede funksjoner i integrasjonen:

  • Integrasjon mellom Shopify og Navision.
  • Bokføring av ordrer fra Shopify i Navision.
  • Nettjeneste, Rest og intern API-integrasjon.
  • Vedlikehold av billett- og årskortkatalogen, samt priser mellom Navision og Shopify.
  • Håndtering av levering, betalingstrekk og arkivering av ordrer i Shopify.
  • Forespørsler på billettkapasitet, reservasjon og booking av billetter i Navision i sanntid.
  • Generering av strekkoder til solgte billetter, som settes inn i ordrebekreftelse til kunden.
  • Skreddersydd rate-limiting, som ekstra sikkerhet for å ikke risikere en Shopify-blokade under billettsalg.

Sjekk av kapasitet:

Når en kunde ønsker å kjøpe en billett, sjekker de typisk hvilke tidspunkter som er tilgjengelige. Når de gjør det, innleder Shopify en samtale med APIen. APIen inneholder både billettinformasjon, datoer og eventuelt datointervallet kunden er interessert i. 

APIen leser informasjon fra billettsystemet i NAV og APIen gjør deretter om denne informasjonen til et format som er enkelt for Shopify å forstå. Deretter sender APIen denne formaterte informasjonen tilbake til Shopify. Resultatet blir nå presentert for kunden, og kunden kan se hvilke tidspunkter som er tilgjengelige for billettkjøp, og velge det som passer dem best.

Reservasjon av billetter:

Når kunden har bestemt seg for å kjøpe en billett, valgt rett dato og går til utsjekk i Shopify, foretas et ekstra API-anrop, som inneholder billettens ID og den ønskede reservasjonstiden. APIen ber nå billettsystemet i NAV om å reservere billetten og sender en reservasjonskode i retur til butikken, som plasseres som metafelt på ordrens varelinjer. 

Booking av billetter:

Når kunden til slutt ønsker å kjøpe en billett, og klikker på «kjøp», plasseres de i en venteposisjon mens APIen håndterer resten. Prosessen er dermed: ordren leses fra Shopify, det reserverte beløpet heves, leveranser dannes for alle varelinjer, eventuelle årskort identifiseres og opprettes i NAV med medlemskap, strekkoder genereres til årskort og billetter, og billettene bookes i NAV. Strekkodene settes som metafelter i ordren i Shopify og butikken instrueres til å sende en ordrebekreftelse til kunden.

Kunden kommer deretter inn på en bekreftelsesside for kjøpet og mottar en e-post der hen kan se billettene og de strekkodene APIen har generert til dem.

Avslutning:

Til sammen har integrasjonen mellom Shopify og Navision via Realtime Proxy API gjort billettsalget til Nationalmuseet effektivt og automatisert. Integrasjonen fungerer som en bro mellom museets billettsystem og nettbutikk, hvilket har gjort det mulig for kundene å se tilgjengelige tidspunkter og reservere billetter i sanntid. Alle billettsalgsprosedyrer, fra sjekk av kapasitet til booking av billetter, håndteres av APIen, sånn at prosessen blir så enkel og rask som mulig for både museet og kundene deres.

Integrasjonen inkluderer også en skreddersydd rate-limiting for ekstra sikkerhet, og strekkoder genereres til alle solgte billetter, sånn at museet kan skanne billettene ved inngangen. Nationalmuseet har dermed opplevd en stor forbedring i billettsalgsprosedyrene sine, takket være integrasjonen mellom Shopify og Navision via Realtime Proxy API.

Pairy Enterprise:

Ønsker bedriften din også en integrasjon som passer perfekt til ønskene og kravene deres? Da er Pairy Enterprise redningen din. Kontakt oss allerede i dag på info@pairy.dk slik at vi sammen kan finne den rette løsningen for deg.

Vil du vite mer om Pairy Enterprise og hva vår integrasjon er i stand til?

Vi tar gjerne et uforpliktende møte vedrørende integrasjonsprosjektet ditt, kontakt oss på din foretrukne måte.

Mandag – Torsdag kl. 10:00-17:00
Fredag kl. 10:00-15:30

Jyllingevej 52A
2720 Vanløse

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig