Bruk influencere til å selge mer i nettbutikken din
Influencere er i moderne forstand en forholdsvis ny markedsføringskanal. Det har selvsagt alltid eksistert såkalte influencere, men de siste årene har det blitt enklere å nærme seg dem for en vanlig nettbutikkeier. Hvis du får på plass den rette strategien og følger den, kan du derfor få en svært god salgskanal gjennom å bruke influencere som markedsføringskanal til nettbutikken din. Under har vi samlet en rekke gode råd og muligheter i forbindelse med å komme i gang med influencer-markedsføring i nettbutikken din.
Hvilke produkter passer til influencer-markedsføring?
I teorien egner de aller fleste produkter seg til markedsføring via influencere. I hvert fall hvis du selger B2C. Hvis du er en B2B-butikk, gir det nok ikke mening i samme grad, så vi vil derfor fokusere på B2C-butikker i denne artikkelen. Har du en B2B-butikk kan det godt være at det er andre muligheter der ute, men du må nok være litt mer kreativ enn en klassisk B2C-butikk behøver.
Grunnen til at B2C-butikker egner seg best til influencer-markedsføring er at det typisk er på kanaler som Instagram, TikTok mm. at influencerne snakker direkte til sluttforbrukeren, og dersom du kan få produktet ditt til å passe inn i innholdet deres, oppstår en god synergi. Det nytter ikke så mye at en influencer som primært følges av barnefamilier begynner å markedsføre produkter til helsevesenet. Produktet bør derfor være relevant for følgerne til de influencerne du velger å bruke. Les mer under «Hvor finner jeg de rette influecerne» for å se hvordan du kommer i gang med å finne de som kan markedsføre nettbutikken din best.
Hva bør jeg betale for å markedsføre produktet mitt via en influencer?
Det er store forskjeller på hva det koster å markedsføre produktet sitt via en influencer. I gamle dager kunne man som regel slippe unna å betale kun ved å gi bort et produkt. Den trenden er i ferd med å endre seg blant de større influencerne, fordi det er deres primære inntektskilde. Man kan jo ikke betale regningene sine med melk. Mikroinfluencerne kan være fornøyde med å få produktet for å omtale det, da de har det mer som hobby. Og hvis det er et produkt som virkelig har verdi for dem, vil det mest sannsynlig også være relevant for følgerne.
Til de større influencere må man som regel betale et beløp for å få omtalt/vist produktet sitt, og det er forskjell på typen innlegg mm..
Lønner det seg å bruke influencere i markedsføringen?
Influencere er en kanal du må vurdere på linje med betalt markedsføring og SEO. Derfor må du selvfølgelig også måle det individuelt for å se om det lønner seg. I utgangspunktet kan det være en rask kanal å komme i gang med, fremfor SEO som krever mange måneders innsats før resultatene begynner å komme til syne. Du må også vurdere om betalte annonser er en mer effektiv og bedre kilde til omsetning, dersom du nettopp har startet. Hvis du allerede er i gang med andre kanaler og ønsker å ha et ekstra bein å stå på, eller du bare ønsker å komme i gang med influencer-markedsføring, så kan det være den helt rette kanalen for deg til å skape meromsetning. I utgangspunktet er det flere forskjellige måter å måle salget via influencere på.
Rabattkoder
En av de vanligste metodene er å opprette en spesifikk rabattkode til kampanjen. Ulempen er selvsagt at du må gi rabatt på produktet, men hvis du fortsatt tjener på det, er det et godt bytte å gjøre, da flere vil være tilbøyelige til å handle hos deg hvis de føler at de “får” noe av influenceren. Det gir deg også anledning til å måle helt presist hvor mange salg du har fått ut av en spesifikk influencer. Denne dataen kan hjelpe deg med å avgjøre hvilke influencere du eventuelt vil satse på og hvilke du vil droppe eller prøve noe annet med. I en tid der sporing er vanskelig er det en veldig effektiv måte å løse det på.
Landingsside
En litt mer tidkrevende tilnærming kan være å lage en landingsside spesifikt til influenceren eller kanalen generelt. Denne metoden kan gi en bedre og mer eksklusiv opplevelse til sluttkunden, så på den måten kan du også få til mersalg. Dette vil også gjøre det mulig for deg å måle hvilke kunder som kommer fra influencer-kanalen. Ulempen er at det er mer tidkrevende å komme i gang med, og krever mye arbeid hvis du gjør det individuelt for hver influencer du samarbeider med.
Magefølelse
La oss begynne med å slå fast: Magefølelsen kan du ikke bruke til så mye hvis du har en stor butikk. Men den skal ikke undervurderes heller, og hvis du har en liten butikk vil du antagelig klare å vurdere selv om salget boostes i forbindelse med influencerkampanjen eller ikke.
Hvordan kan jeg se om jeg tjener penger på å bruke influencere?
Regnestykket er relativt enkelt i første omgang, men kan gjøres hakket mer komplisert. Det avhenger helt av tilnærmingen din. Det åpenbare regnestykket heter omsetning minus kostpris og utgifter til influenceren. Det litt mer avanserte regnestykket er å legge til faktoren LTV (lifetime value), altså hvor mye du tjener på kunden over tid. I begynnelsen har du kanskje betalt litt for å få kunden inn i butikken, men hvis kunden ender med å handle hos deg flere ganger, kan du spre den omkostningen utover de andre kjøpene og dermed tjene mer på kunden.