Bruk social proof for å selge mer i nettbutikken din

Bruk social proof for å selge mer i nettbutikken din

Når du først har fått potensielle kunder til å besøke butikken din er det viktig at du gir dem den tryggheten de trenger for å i tillegg faktisk kjøpe noe. Social proof er en god måte å oppnå dette på. Betegnelsen viser i bunn og grunn til at du gir kunden trygghet ved å vise til at andre også har handlet hos deg og er fornøyde med det. Det er flere forskjellige måter å gi kunden denne tryggheten på, og under får du et par ideer til hvordan du kan gjøre det i nettbutikken din.

Anmeldelser av nettbutikken

Det er vanskelig å komme utenom Trustpilot eller andre portaler for kundeanmeldelser. Kunder er mer kunnskapssøkende enn noensinne, og de kommer ofte til å slå deg opp på for eksempel Trustpilot. Derfor er det logisk at du selv skilter med anmeldelsene dine. Fremhev noen av de beste du har fått fra kunder. Vis frem de som har gitt 4-5 stjerner for å banke inn troverdigheten overfor den potensielle kunden.

Hvis du ikke har noen anmeldelser enda, kan det være en god idé å sende en e-post til kundene når de har handlet hos deg og spørre dem om opplevelsen deres. Det er viktig at denne e-posten ikke sendes før ordren er avsluttet og kunden har mottatt varen sin.

Andre kjøpte også

Å vise en ‘andre kjøpte også’-seksjon under produktene på siden din kan tjene til to formål:

  1. Du viser den besøkende at andre også handler produkter hos deg
  2. Du har muligheten til å selge ekstra produkter til kunden og dermed øke den gjennomsnittlige ordrestørrelsen

Hanne har akkurat lagt til en ordre

Et relativt nytt social proof som popper frem er små popup-bokser. Disse forteller brukeren at x nettopp har lagt til en ordre. Det viser kunden at det er aktivitet i butikken din og at de kan være tryggere når de handler hos deg.

Testimonials

Litt i tråd med Trustpilot-seksjonen kan det lønne seg å ha en seksjon på hjemmesiden der fornøyde kunders sitater fremheves. Dette illustrerer at andre har vært fornøyde med å handle hos deg overfor potensielle nye kunder.

Over finner du 4 raske tips til hvordan du kan øke troverdigheten til nettbutikken din og dermed øke sjansen for at potensielle kunder fyller kurven sin i akkurat din butikk.  Hvis du er interessert i flere tips, har vi også skrevet et blogginnlegg om hvordan du øker omsetningen pr. ordre her.

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig