Få flere salg med en chat i nettbutikken din

Få flere salg med en chat i nettbutikken din

Hvis du hadde hatt en fysisk butikk, ville den personlige kontakten med kundene vært det som kunne skilt deg fra andre som selger samme vare. Litt det samme gjelder også for nettbutikker. Utfordringen her er at du ikke kan stå og snakke med alle kundene som kikker i butikken. Live-chat kan være en måte å forkorte avstanden mellom deg og kunden. Det er allikevel viktig at du ikke blir sittende fast bak skjermen uten å få flere salg, fordi du får for mange useriøse henvendelser i chatten.

Ifølge en undersøkelse laget av MarTech er 51% av kundene mer tilbøyelige til å handle i butikker som tilbyr live-chat. Det kan altså være gode grunner til å i alle fall prøve seg med live-chat, hvis det ikke er noe du allerede har. Under har vi samlet en rekke tips til hvordan du kan bruke live-chatten lurt i nettbutikken din, uten at det innebærer at du blir fanget i den hele dagen.

Vis kun chatten på relevante sider

Hvis du nøyer deg med å vise chatten på sider der du vet at kundene er seriøse, kan du begrense antallet henvendelser betydelig. Det kan for eksempel være i utsjekk, eller når kunden har vært på produktsiden i mer enn x sekunder. Hvis det fremdeles er et problem med tiden til å svare på henvendelser, kan det være en idé å være enda mer begrenset. 

Unngå å gape over for mange

Som liten eier av en nettbutikk er tiden din begrenset. Det kan være vanskelig å sjonglere mange samtaler på en gang. Det blir vanskelig for deg å yte skikkelig kundeservice til den enkelte kunden dersom du forsøker å svare for mange på en gang. Innstill derfor chatteprogrammet ditt til å skjule chatten når du har x antall samtaler i gang. Det gjør det enklere for deg å fokusere på hver enkelt kunde og få i havn det enkelte salget.

Kom supportrelaterte henvendelser i forkjøpet

Når du har hatt chatten i gang i en periode kan du danne deg et bilde av hva kundene dine spør om. Da handler det om å komme dem i forkjøpet. Velg fortløpende ut de tingene kundene spør om, og gjør dem om til supportinnlegg. Du kan også tilpasse produktbeskrivelser mm. ut ifra hva folk ofte spør om. Dessuten kan du automatisere deler av chatforløpet ditt. Les mer om dette i vårt blogginnlegg om tidsbesparing her.

Start med åpningstider

Til å begynne med kan du velge å ha begrensede åpningstider i chatten. Sett av et par timer hver dag i spesifikke tidsrom der chatten er åpen. Dette vinduet kan du utvide eller forkorte, avhengig av antall henvendelser.

Rom ble ikke bygd på én dag, og heller ikke et velfungerende chat-oppsett vil virke optimalt med en gang. Allikevel må man begynne et sted, og over har vi gitt noen tips til hvordan du kommer i gang.

 

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig