Digitalisering av bokføringen
Det finnes mange verktøy for å digitalisere deler av bokføringen. Ved å bruke de riktige verktøyene i samspill, kan du spare mye tid, som du kan bruke på å få virksomheten din til å vokse. Nedenfor har vi samlet en kort liste og beskrivelser av noen av verktøyene du kan vurdere for forretningen din.
Pairy
Vi starter med oss selv. Pairy kan bokføre ordrene fra nettbutikken din i regnskapsprogrammet ditt. Du trenger ikke lenger å legge inn bestillingene dine manuelt i regnskapsprogrammet. Dere kan prøve 30 dager gratis. Prisene starter fra 199,- ekskl. mva per måned. Se mer om våre priser her.
Regnskapsprogram
Regnskapsprogrammet ditt kan avgjøre en del når det gjelder hvor fleksibelt din digitale bokføring kan bli. Blandt andre er der Conta, Fiken og Tripletex, der fungerer utmerket for dem som ønsker å kjøre nettbutikkstyringen utenfor regnskapet for mer fleksibilitet. Hvis du vil samle så mye som mulig på ett sted, kan du bruke e-conomic. Du vil imidlertid være litt låst til produktstyring, da e-conomics produktstyring er ganske rigid. Felles for alle tre er at de spiller sammen med Pairy.
Innkreving av fakturaer
Det er dessverre ikke alle som betaler fakturaene sine i tide. Derfor kan du ende opp med å bruke mye tid på å innkreve fakturaer. Det kan Likvido spare deg for. Likvido kan stå for automatisk å purre debitorer og kan til og med stå for inkassojobben, hvis du har kunder som er veldig dårlige betalere.
Firmakort på autopilot
Hvis du har medarbeidere som må kjøpe ting på vegne av firmaet, kan det ofte bli en rotete affære. Denne prosessen kan Pleo gjøre mer oversiktlig for deg. Pleo er et debit-firmakort som du kan gi til dine medarbeidere. Du setter inn et beløp på kortet, som deretter kan brukes som det maksimale totalbeløpet. Når kortet brukes, oppretter Pleo automatisk betalingen som utkast i regnskapsprogrammet ditt. Når det er mulig, markerer Pleo også bokføringskontoen det skal bokføres på. Ovennevnte er vårt forslag til hvordan du kan komme i gang med å digitalisere bokføringen din. Dette gjøres best ved å ta små skritt av gangen fremfor å prøve å digitalisere alt sammen på en gang. Med det ovennevnte er du godt i gang.
Lag budsjettet ditt digitalt
Digital budsjettstyring gjør det enklere å se om du er i rute for å nå budsjettet eller om noe må justeres. Ved å integrere det i regnskapet kan du måned for måned se om det går bra eller dårlig. Det er langt mer tidsbesparende enn å fomle med Excel-ark og avstemming med regnskapsprogrammet. De fleste regnskapsprogrammer har i dag apper som kan hjelpe deg med budsjettstyringen. Det er bare å søke etter «Budsjett» i appbutikken for å finne en app som passer for deg.
Digital lønn og regnskapsintegrasjon
De fleste lønnssystemer kan i dag integreres direkte med regnskapsprogrammet ditt, slik at lønnskjøringene automatisk synkroniseres med regnskapsprogrammets kontantjournal. Hvis du ikke har denne integrasjonen, lønner det seg å få det gjort først.
Avstemming av bank og fakturahåndtering
De fleste regnskapsprogrammer har i dag integrasjon mellom banken din og regnskapsprogrammet. Det betyr at bankavstemmingen blir mye enklere å få oversikt over, og det blir lettere å sende ut fakturapåminnelser og lignende i god tid, slik at likviditeten styres på best mulig måte. Hvis du er så uheldig å bli rammet av dårlige betalere, finnes det nå også inkassointegrasjoner direkte i regnskapsprogrammet, slik at du kan sende fakturaer til inkasso direkte fra systemet ditt. Vær oppmerksom på at du ikke kan sende fakturaer til inkasso hvis kunden har gjort innsigelser.