Trenger du utvidet virkelighet (Augmented Reality) i nettbutikken din?
Utvidet virkelighet kom for alvor på alles lepper da Pokémon GO gjorde sitt inntog i 2016. Siden da har teknologien blitt en større og større del av hverdagen vår. Hvis du for eksempel bruker Snapchat, er det sannsynlig at du hver dag gjør deg kjent med den. AR dukker dessuten opp i mange andre sammenhenger hele tiden, og integrasjonen mellom den virkelige og den digitale verden blir bare større. Derfor er det veldig aktuelt å spørre seg selv som butikkeier om AR kan være en teknologi det er aktuelt å gjøre nytte av.
Kan du ha bruk for utvidet virkelighet i nettbutikken din?
Om du kan ha nytte av AR, kommer i mange tilfeller an på hva du selger. Hvis du for eksempel selger telefoner, er det nok ikke så nyttig. Hvis du derimot selger møbler eller sminke, gir det mer mening å investere i teknologien. Med andre ord er produkter som er svært visuelle i omgivelsene være mer åpenbare enn de som ikke er det. Derfor har vi også sett at noen av bransjene som først kastet seg på AR-bølgen forhandler nettopp disse produktene.
Eksempler på bedrifter som bruker AR til å forbedre kundeopplevelsen
IKEA Place – se møblene hjemme hos deg via telefonen
Et eksempel der utvidet virkelighet benyttes til å forbedre kundeopplevelsen, er IKEA. Med appen deres, IKEA Place, kan du nemlig se møblene i stua di før du kjøper dem. Det gjør det mulig å kjøpe møbler hjemmefra og slik bedre kunne vurdere hvordan de kommer til å se ut hjemme hos deg. Du kan se en video som demonstrerer det her:
Dulux – Velg malingen hjemmefra
Dersom du har skullet male et rom eller lignende, vet du hvor omstendelig prosessen med å finne den rette fargen kan være. Den prosessen har Dulux valgt å digitalisere, sånn at du via appen deres kan se fargene på veggene dine hjemme før du bestiller dem. Denne metoden kan kanskje ikke helt erstatte fysiske fargeprøver, men kan bidra i beslutningsprosessen og innsnevre behovet hos kunden.
Pure Cycles – Se din fremtidige sykkel
Pure Cycles er også en bedrift som har valgt å satse på AR for å selge produktene sine. I videoen under kan du høre mer om valget og prosessen deres.
I tillegg til å gi potensielle kunder muligheten til å undersøke sykkelen på detaljnivå, kan det også bidra til å minske antall henvendelser til kundeservice om sykkelens størrelse mm. På denne måten kan kunden selv se hvor stor plass sykkelen tar i leiligheten, skuret og lignende.
Make Nordic – Se din selvdesignede sofa i hjemmet ditt
Et annet eksempel er det danske møbelfirmaet, Make Nordic. Sammen med våre søsterselskaper, Pandi Web og The Planner Studio, har vi hjulpet Make Nordic med å skape en online tilstedeværelse. Blant annet implementerte vi en interaktiv 3D-produktkonfigurator som gjør det mulig for Make Nordics kunder å visualisere, tilpasse og se sine produkter i sanntid. Samtidig har kundene mulighet til, etter at de har designet produktet sitt, å se det direkte i hjemmene deres ved hjelp av AR. Hvis du vil lese mer om hvordan vi hjalp Make Nordic, kan du gjøre det her.
Å benytte seg av både 3D og AR i denne sammenhengen gir altså kunden en unik mulighet til å finne ut om det designede møbelet passer inn hos dem, om fargen er den rette, eller om det skal gjøres endringer på størrelsen osv.
Hvordan ser fremtiden ut med utvidet virkelighet på nett?
Selv om Augmented Reality fortsatt er under utvikling, er det tydelig at teknologien allerede spiller en betydelig rolle i e-handelens fremtid. Med fortsatte fremskritt innen AR-teknologi og stadig økende tilgang til enheter som støtter AR, forventes det at teknologien vil bli enda mer utbredt og integrert i nettbutikker. Det er en tendens til at flere og flere bedrifter begynner å eksperimentere med AR for å forbedre kundeopplevelsen og skille seg ut fra konkurrentene. Derfor kan det være en god idé å allerede nå komme i gang, hvis du har et produkt som kan dra nytte av å bli levendegjort digitalt.
Hvor mye koster det å implementere AR på nettbutikken din?
Som med mye annet digitalt er det vanskelig å fastsette en pris på hvor mye det koster å implementere teknologien i nettbutikken din. Det er antagelig en investering i den dyre enden av skalaen, hvilket gjør at det bør tas en vurdering på om det heller er andre prosjekter som bør prioriteres først. Prisen på å implementere AR på nettbutikken din avhenger av en rekke faktorer, sånn som:
- Hvor mange forskjellige produkter det skal implementeres på
- Hvilket nettbutikksystem du bruker
- Om du kan få 3D-filene levert, eller om du må tegne dem selv
- Hvor avansert opplevelsen skal være
Alle faktorene har innvirkning på prisen. Det er mulig å starte i det små og så utvide opplevelsen når du har testet om det er noe som gir noe.
Hvordan kommer du i gang med AR på nettbutikken din?
Hvis du har bestemt deg for å komme i gang med utvidet virkelighet på nettbutikken din, er det flere ting du må ha kontroll på. Avhengig av nettbutikksystemet du bruker, er det mer eller mindre rett frem og det er ulike krav til de tingene som må gjøres. For eksempel kan formatet til 3D-filene som skal brukes variere fra system til system, samtidig som du må sikre deg at du i det hele tatt får tak i 3D-filer. Det beste stedet å begynne er å huke tak i leverandøren din ift. 3D-filene, samt nettbutikkutvikleren din ift. de kravene som finnes til dem. Hvis du ikke har en butikkutvikler som har erfaring med 3D-filer og 3D-oppsett, kan vi anbefale at du tar kontakt med vår søstervirksomhet, The Planner Studio, som på daglig basis designer og utvikler blant annet 3D-produktkonfigurasjoner.
Ovenstående var en innledning til hva Augmented Reality kan brukes til i nettbutikker og tips til hvordan dere selv kan komme i gang med deres eget AR-prosjekt. Vi håper at det har gitt inspirasjon og kunnskap, og at du føler deg bare litt bedre rustet til å ri med på AR-bølgen.