Trenger du utvidet virkelighet (Augmented Reality) i nettbutikken din?

Trenger du utvidet virkelighet (Augmented Reality) i nettbutikken din?

Utvidet virkelighet kom for alvor på alles lepper da Pokémon GO gjorde sitt inntog i 2016. Siden da har teknologien blitt en større og større del av hverdagen vår. Hvis du for eksempel bruker Snapchat, er det sannsynlig at du hver dag gjør deg kjent med den. AR dukker dessuten opp i mange andre sammenhenger hele tiden, og integrasjonen mellom den virkelige og den digitale verden blir bare større. Derfor er det veldig aktuelt å spørre seg selv som butikkeier om AR kan være en teknologi det er aktuelt å gjøre nytte av.

Kan du ha bruk for utvidet virkelighet i nettbutikken din?

Om du kan ha nytte av AR, kommer i mange tilfeller an på hva du selger. Hvis du for eksempel selger telefoner, er det nok ikke så nyttig. Hvis du derimot selger møbler eller sminke, gir det mer mening å investere i teknologien. Med andre ord er produkter som er svært visuelle i omgivelsene være mer åpenbare enn de som ikke er det. Derfor har vi også sett at noen av bransjene som først kastet seg på AR-bølgen forhandler nettopp disse produktene.

Eksempler på bedrifter som bruker AR til å forbedre kundeopplevelsen

IKEA Place – se møblene hjemme hos deg via telefonen

Et eksempel der utvidet virkelighet benyttes til å forbedre kundeopplevelsen, er IKEA. Med appen deres, IKEA Place, kan du nemlig se møblene i stua di før du kjøper dem. Det gjør det mulig å kjøpe møbler hjemmefra og slik bedre kunne vurdere hvordan de kommer til å se ut hjemme hos deg. Du kan se en video som demonstrerer det her:

Dulux – Velg malingen hjemmefra

Dersom du har skullet male et rom eller lignende, vet du hvor omstendelig prosessen med å finne den rette fargen kan være. Den prosessen har Dulux valgt å digitalisere, sånn at du via appen deres kan se fargene på veggene dine hjemme før du bestiller dem. Denne metoden kan kanskje ikke helt erstatte fysiske fargeprøver, men kan bidra i beslutningsprosessen og innsnevre behovet hos kunden.

Pure Cycles – Se din fremtidige sykkel

Pure Cycles er også en bedrift som har valgt å satse på AR for å selge produktene sine. I videoen under kan du høre mer om valget og prosessen deres.

I tillegg til å gi potensielle kunder muligheten til å undersøke sykkelen på detaljnivå, kan det også bidra til å minske antall henvendelser til kundeservice om sykkelens størrelse mm. På denne måten kan kunden selv se hvor stor plass sykkelen tar i leiligheten, skuret og lignende.
 

Hvordan ser fremtiden ut med utvidet virkelighet på nett?

Det er fremdeles early days, så det er vanskelig å forutsi noe nøyaktig om hvordan denne teknologien kommer til å brukes i fremtiden. Allikevel er det sikkert at den blir mer og mer utbredt. Derfor er nå et godt tidspunkt å komme i gang på, dersom du fører et produkt som kan gagnes av å vekkes til live digitalt.

Hvor mye koster det å implementere AR på nettbutikken din?

Som med mye annet digitalt er det vanskelig å fastsette en pris på hvor mye det koster å implementere teknologien i nettbutikken din. Det er antagelig en investering i den dyre enden av skalaen, hvilket gjør at det bør tas en vurdering på om det heller er andre prosjekter som bør prioriteres først. Prisen på å implementere AR på nettbutikken din avhenger av en rekke faktorer, sånn som:

  • Hvor mange forskjellige produkter det skal implementeres på
  • Hvilket nettbutikksystem du bruker
  • Om du kan få 3D-filene levert, eller om du må tegne dem selv
  • Hvor avansert opplevelsen skal være

Alle faktorene har innvirkning på prisen. Det er mulig å starte i det små og så utvide opplevelsen når du har testet om det er noe som gir noe.

Hvordan kommer du i gang med AR på nettbutikken din?

Hvis du har bestemt deg for å komme i gang med utvidet virkelighet på nettbutikken din, er det flere ting du må ha kontroll på. Avhengig av nettbutikksystemet du bruker, er det mer eller mindre rett frem og det er ulike krav til de tingene som må gjøres. For eksempel kan formatet til 3D-filene som skal brukes variere fra system til system, samtidig som du må sikre deg at du i det hele tatt får tak i 3D-filer. Det beste stedet å begynne er å huke tak i leverandøren din ift. 3D-filene, samt nettbutikkutvikleren din ift. de kravene som finnes til dem. Hvis du ikke har en nettbutikkutvikler som har erfaring med 3D-filer og 3D-setup, vil vi anbefale at du kontakter vår søstervirksomhet, Pandi Web, som bl.a. har designet og utviklet møbelkonfiguratoren for Muuto her.

Over finner du en innledning til hva utvidet virkelighet (AR) kan brukes til i nettbutikker, samt hvordan du selv kan komme i gang med eget AR-prosjekt.

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig