
Når gir det mening å automatisere prosessene i nettbutikken din?
Når du starter og skalerer nettbutikken din, vil det være punkter på reisen din hvor du vil vurdere om en prosess kan automatiseres og om det gir mening. Dette er et spørsmål som er vanskelig å svare entydig på. Likevel har vi i det følgende innlegget forsøkt å gi en oversikt over et par steder hvor det kunne være fornuftig å vurdere dette, samt når du bør begynne å tenke i disse banene.
Skal jeg automatisere alt jeg kan?
Nei, det vil sjelden være en god idé. I hvert fall ikke for å starte med. Det vil være steder hvor det i starten gir mening å håndtere manuelt, slik at du forstår hvordan prosessen fungerer, men også fordi det ofte koster tid og ressurser å automatisere prosessene dine i begynnelsen. Så hvis du ikke har oversikt over en prosess eller hvordan du vil automatisere den, kan du ende opp med å automatisere den på en uheldig måte. Det kan også være at det ikke er verdt investeringen i begynnelsen.
Hvilke automatiseringer bør du starte med?
Dette vil selvfølgelig være et svar som er farget av det vi gjør hos Pairy. Det er likevel de færreste som mener at manuell bokføring av ordrene i nettbutikken gir verdi. Oftest vil tiden være bedre brukt andre steder. Derfor ville det være et av de første stedene det gir mening. Pairy kan for eksempel settes opp på 10 minutter, koster et lavt beløp i måneden og automatiserer den prosessen. Derfor vil det ofte være en investering som er tjent inn, hvis du for eksempel bare har 5 ordre i måneden.
E-post automatiseringer
E-post automatiseringer er et annet område som gir veldig god mening å starte med. Igjen er det snakk om en relativt liten investering i begynnelsen sammenlignet med både tidsbesparelsen og utbyttet det kan gi. Noen ideer til e-post automatiseringer kan blant annet være: