Når gir det mening å automatisere prosessene i nettbutikken din?

Når gir det mening å automatisere prosessene i nettbutikken din?

Når du starter og skalerer nettbutikken din, vil det være punkter på reisen din hvor du vil vurdere om en prosess kan automatiseres og om det gir mening. Dette er et spørsmål som er vanskelig å svare entydig på. Likevel har vi i det følgende innlegget forsøkt å gi en oversikt over et par steder hvor det kunne være fornuftig å vurdere dette, samt når du bør begynne å tenke i disse banene.

Skal jeg automatisere alt jeg kan?

Nei, det vil sjelden være en god idé. I hvert fall ikke for å starte med. Det vil være steder hvor det i starten gir mening å håndtere manuelt, slik at du forstår hvordan prosessen fungerer, men også fordi det ofte koster tid og ressurser å automatisere prosessene dine i begynnelsen. Så hvis du ikke har oversikt over en prosess eller hvordan du vil automatisere den, kan du ende opp med å automatisere den på en uheldig måte. Det kan også være at det ikke er verdt investeringen i begynnelsen.

Hvilke automatiseringer bør du starte med?

Dette vil selvfølgelig være et svar som er farget av det vi gjør hos Pairy. Det er likevel de færreste som mener at manuell bokføring av ordrene i nettbutikken gir verdi. Oftest vil tiden være bedre brukt andre steder. Derfor ville det være et av de første stedene det gir mening. Pairy kan for eksempel settes opp på 10 minutter, koster et lavt beløp i måneden og automatiserer den prosessen. Derfor vil det ofte være en investering som er tjent inn, hvis du for eksempel bare har 5 ordre i måneden.

E-post automatiseringer

E-post automatiseringer er et annet område som gir veldig god mening å starte med. Igjen er det snakk om en relativt liten investering i begynnelsen sammenlignet med både tidsbesparelsen og utbyttet det kan gi. Noen ideer til e-post automatiseringer kan blant annet være:

  • Automatisk utsendelse til kunder med ønske om en Trustpilot-anmeldelse
  • Forlatt handlekurv e-post til kunder som har forlatt handlekurven uten å bestille
  • Automatisk velkomstflyt til nyhetsbrevpåmeldinger

Kan jeg bruke de samme automatiseringene alltid?

Nei, du må nok innse at nettbutikken din aldri blir ferdig. Det samme gjelder for dine automatiseringer. Det er selvfølgelig noen automatiseringer som har lengre levetid enn andre, men de fleste er dynamiske og vil måtte revisiteres i takt med at virksomheten din vokser. Nedenfor er et godt eksempel på en kundes vekstreise gjennom behovene hos Pairy:

Liten nettbutikk: Liten Pairy-løsning

Når nettbutikken ikke har særlig mange ordre per måned, kan den lille Pairy-integrasjonen løse de fleste behov for virksomheten. I integrasjonen er det snakk om en enkel ordreoverføring, som flytter ordrene fra nettbutikken til regnskapsprogrammet løpende. På den måten sikrer nettbutikken seg at ordre blir bokført og overført løpende.

Nettbutikk i vekst: Større Pairy-løsning:

I takt med at nettbutikken skalerer, vokser den typisk inn i vår Standard eller Premium pakke. Her er det typisk behov for lagerstyring og registrering av betaling på fakturaene. Det som før var en liten oppgave da det var få ordre, blir plutselig en litt større tidsrøver når det er mange ordre. Derfor gir det mening å automatisere disse delene av virksomheten nå. Det er også viktigere enn før at intervallet for synkroniseringene er oftere enn tidligere, da virksomheten er mer avhengig av at systemene er bundet sammen begge veier.

Stor nettbutikk: Pairy Enterprise:

For de virkelig store løsninger vil virksomheten typisk ha behov for vår Pairy Enterprise-løsning. Her har virksomheten behov for å koble systemene sammen på tvers av flere markeder og lokasjoner. Dersom man også har fysiske butikker, er det også behov for å koble disse sammen med nettbutikken og ERP-systemet i større grad. Typisk har man også vokst fra de mindre regnskapsprogrammene og bruker et system som Business Central.

Hvordan kommer jeg i gang?

Som i mange andre sammenhenger, gir det mening å starte smått og utvide gradvis. Hvis du er en liten eller nystartet nettbutikk, ville det gi mening å starte i salgsavdelingen og skaffe flere salg. Altså ville e-post automatiseringer være en god idé å få på plass. Når du er litt lenger fremme og har begynt å få inn ordre, gir det mening å automatisere mye av denne delen. For eksempel ved å automatisere bokføringen til regnskapet med Pairy. Det kan også være automatisering av pakkelapper ved å få dem skrevet ut automatisk hvis du sender selv.

Uansett hva er det bare å komme i gang, så kan du alltid utvide eller endre etterpå.

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig