5 av de mest hyppige grunnene til at en butikk går konkurs
Å starte og drive sin egen nettbutikk er fylt med mange utfordringer og fallgruver man helst vil styre unna. I hvert fall om man vil unngå hodepine og i verste fall er nødt til å stenge butikken. Nedenfor har vi samlet noen av mest hyppige årsakene til at de vi har snakket med har vært nødt til å stenge sine nettbutikker/forretninger.
1. Feilaktig eller manglende rekruttering
Det er mange aspekter med driften av en nettbutikk. Hvis du starter opp alene, skal du stå for både salg, support, markedsføring, logistikk, regnskap og annet ad-hoc arbeid som følger med driften. I starten kan dette være greie oppgaver, men etterhvert som forretningen vokser er det rett og slett ikke nok timer i døgnet til at du effektivt skal kunne ta deg av alle oppgavene. Det kan derfor lønne seg å finne ut av hvilke oppgaver andre kan ta seg av når du ikke lengre har tid til å gjøre alt selv. En av de største feiltakelsene vi ser er at man helst vil gjøre alt selv, og ikke ansetter andre til å gjøre det. Dette ender som regel med at man ikke klarer å følge opp alle oppgaver korrekt, og at butikken går under til slutt. Velger man å ansette for sent er risikoen også stor for at denne nye medarbeideren gjør feil, rett og slett for at arbeidsmengden er for stor til å bli satt inn i. Dette kan unngås ved å gjøre det klart fra start hvor i prosessen det behøves å ansette nye krefter, samt hva de skal ta seg av. En god idé er at du alltid selv vet hvordan tingene skal gjøres før du ansetter folk til å gjøre det.
2. Forvirrende og dårlig brukerflate
En annen grunn til at butikker kan gjøre det dårlig, er måten man velger å bygge opp nettbutikken sin på. Et klassisk eksempel er at man som eier gjerne vil ha inn alle produktene i første omgang. Dette ender som regel med et uoversiktlig varesortiment eller dårlig navigering, og dermed blir det vanskelig for kundene å kjøpe produktene. Få alltid din potensielle målgruppe til å teste nettbutikken slik at du får vite hvordan de opplever den. Bare fordi du synes den ser ordentlig ut, er det ikke sikkert målgruppen din klarer å bruke den. I dagens digitale verden skal din butikk naturligvis også være intuitiv og lett å bruke på mobil.
3. Ingen fokus på sikkerhet og trygghet
En rekke ting skal være til stede for at en potensiell kunde blir til en reell kunde. Kunden skal følge seg trygg ved å handle hos deg. Har du ikke orden på sikkerheten i din nettbutikk, og utstråler ikke din nettbutikk trygget så er det sannsynlig at potensielle kunder blir skremt vekk. En grunnleggende ting, som også Google legger vekt på i indekseringen av din butikk, er at butikken har et SSL-sertifikat. Rent teknisk krypterer den forbindelsen mellom din butikk og den besøkende, hvilket de kan se i sin browser. Hvis du er i tvil og du har et SSL-sertifikat, kan du se etter hva din nettbutikks adresse starter med. Er det htp:// har du det ikke, men er det derimot https:// har du det. Bemerk at det alltid vil være SSL-sertifikat på din betalingsgateway, men det er i stigende grad viktig at det er et sertifikat på hele butikken. Trygghet kan skapes på mange måter, men en av de viktigste er at din nettbutikk generelt er pent bygget opp. Ut over dette kan det hjelpe at du inkluderer ting som ”sikker netthandel”, eller ”trygg e-handel” (selv om dette er en utgift du bør vente med) i dine USP´er. Har du positive Trustpilot-anmeldelser (eller lignende), bør du også fremheve det. Har du derimot dårlig Trustpilot-anmeldelser bør du imidlertid gjøre noe med det, fordi slike anmeldelser vil skremme folk fra å bruke siden din. Bruk tid på å svare på eventuelle dårlige anmeldelser. Fornuftige mennesker (som din målgruppe forhåpentligvis er) vil kunne se om en anmeldelse er urettferdig fra anmelderens synspunkt. Det kan de ikke om den ikke er besvart med en god begrunnelse.
4. Forsøk på å få ting til å se bedre ut enn de er
Kunden vil formodentlig være mer fristet til å kjøpe ditt produkt om fraktkostnadene ikke vises med én gang, eller hvis du ”glemmer” å fortelle kunden at du ikke kan levere produktet til normal leveringstid. Det er sant at kunden vil være mer fristet, helt til det går opp for vedkommende at de har blitt lurt. Hvis dette først skjer etter de har kjøpt varen, vil du mest sannsynlig få en reklamasjon, og en dårlig anmeldelse. Dette blir en ond sirkel og kan til slutt føre til an ingen vil handle hos deg. Du får mest ut av å være ærlig overfor en potensiell kunde, og fortelle når du forventer å levere varen samt hvor mye det vil koste. Jo fortere kunden har informasjonen, jo bedre. Velger kunden å gå videre og legge inn en ordre er det langt større mulighet for at kunden har hatt en god opplevelse. Velger kunden å ikke legge inn ordren, har du spart tid og penger på hva du ville ha brukt på reklamasjon og en dårlig anmeldelse.
5. Gjøre det vanskelig for kunden å betale
Det verste stedet å miste kunden er når han/hun er på vei til å betale. Det er irriterende å få kunden så langt inn i salgsløpet, for å så miste vedkommende. Den hyppigste årsaken til at kunden forlater dette steget er at det er vanskelig å betale. Kortbetaling sier seg at er en god idé, men alternativer som MobilePay og Vipps har også blitt populært de siste årene. Du skal sikte etter å ha et stort nok utvalg til at kundene dine kan betale med det de vil, men ikke så stort at det blir uoversiktlig for kunden. Om du enten er i gang med å starte en ny butikk eller skal optimere en eksisterende, så ha overstående i fokus. Vi håper du har, eller får suksess med din nettbutikk!