Slik forhøyer du konverteringsraten med en ”cart abandonment” –strategi

Slik forhøyer du konverteringsraten med en ”cart abandonment” –strategi

Som eier av en nettbutikk er det frustrerende å se at potensielle kunder legger produkter til i handlekurven for å så forsvinne fra siden. Cart abandonment er kanskje en av de største irritasjonsmomentene for butikkeiere. De aller færreste av oss går på matbutikken og fyller opp en kurv, for å så forlate den på gulvet. Vår adferd er imidlertid annerledes når det er snakk om e-handel, og derfor må vår metode til å skape flere salg også tilpasses heretter. Sannsynligheten er stor for at en potensiell kunde blir forstyrret i så stor grad at hun/han forlater nettsiden før kjøpet er gjennomført. Undersøkelser viser at en gjennomsnittlig person blir forstyrret en gang hvert 8. minutt, slik at det er meget stor risiko for at din potensielle kunde blir forstyrret i sitt kjøp, som videre fører til tap for deg som eier. For å understreke denne risikoen viser en annen undersøkelse at mer enn 68% forlater handlekurven sin på nettbutikker. I teorien betyr dette at du trenger 312 personer til å starte innkjøpsprosessen for å få 100 kunder. Ikke en særlig motiverende statistikk, men hva hvis du klarer å få noen av de 68% til å kjøpe hos deg allikevel? Det kan du! Ved å sende oppfølgingsmail til de kundene som forlater kurven sin kan du nemlig konvertere 5-11% av dem. Det beste av alt er at du kan automatisere prosessen slik at du ikke trenger å bruke noe mer tid på det etter det har blitt satt opp.

 

Hvordan kommer jeg i gang?

Noe det første du skal gjøre, er å finne ut av hvor mange som forlater kurven sin for å se om det lønner seg å gjøre en målrettet innsats. Det kan tenkes at det heller bør gjøres en innsats på andre steder i kjøpsprosessen til å begynne med. Hvis du bruker Google Analytics er det lett å sette en traktvisualisering på ditt kjøpsflow, slik at du kan se hvor mange kunder som faller av på ulike steg. Om du så bestemmer deg for å starte med oppfølgingsmailer må du finne ut hvor ofte og hvor raskt du vil sende dem ut. Det varierer fra butikk til butikk hvordan man bør gjøre dette. Noen sender den første mailen en time etter at kunden har forlatt handlekurven, mens andre venter en dag eller to. Det er også forskjell på hvor mange emailer man sender før man gir opp (eller har fått kunden), men som regel kan det lønne seg å være litt påståelig og sende mer enn én. Når du har bestemt deg for intervallet og antallet av emailer, må du se for deg hvordan disse skal være innholdsmessig. Noen butikker tilbyr rabattkoder til de som har forlatt handlekurven sin, mens andre spiller på produktene, og noen på noe helt annet. Nedenfor kan du få litt inspirasjon til emailer ved å se hva andre har gjort. Avhengig av hvilket butikksystem du har, finnes det mest sannsynlig et plugin til denne, som kan hjelpe deg med å komme i gang.

 

Inspirasjon til mine oppfølgingsmailer

Det er mange måter å sette sammen oppfølgingsmailene dine på. Vi anbefaler at du gjør det lettvint til å begynne med. En vanlig mail med tekst og egen logo holder i massevis. Så kan heller legge til fancy grafikk og lignende senere i fremtiden. Det viktigste er å ha et utgangspunkt som du kan jobbe videre ut fra. Om du vil se hvordan andre butikker har gjort det, kan du se på ulike utforminger av emails her. Lykke til med konverteringen!

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)


    Din E-mail


    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig