Fiken: Hvilke innstillinger skal jeg velge?

Nedenfor finner du en detaljert gjennomgang av de mulige bokføringsinnstillingene på din Fiken-integrasjon

Overfør ordre som Faktura (utkast): Ja/Nei

Pairy vil overføre ordre som fakturautkast. Dette er aktivert som standard, da det er første steg i bokføringen av en ordre.

 

Overfør ordre som Salg (utkast): Ja/Nei

Som standard er dette ikke aktivert, ettersom det medfører en rekke begrensninger.
Normalt anbefaler vi å bruke Faktura, siden Salg ikke kan knyttes til spesifikke produkter, noe som resulterer i at ting som lagerbeholdning ikke blir oppdatert korrekt eller problemer med å identifisere nøyaktig hva som ble solgt ved avstemming av kontoene.

 

Oppgrader Utkast til Faktura: Ja/Nei

Avhengig av ditt oppsett, anbefaler vi vanligvis at du velger «Ja» her.
Hvis du ikke lar Pairy oppgradere Utkast til Faktura, krever det at du manuelt behandler og lukker Utkast i din Fiken.
Det er en manuell prosess for hver overføring og kan være fordelaktig hvis du ønsker å sjekke at alt er OK, eller hvis du ofte har korreksjoner, men det er et skritt vekk fra en automatisert prosess.

 

Angi standard bankkonto for fakturaer

Dette er kun relevant hvis du har valgt oppgradering av utkast til Faktura.
Dette feltet tilsvarer «Kontonummer» ved opprettelse av faktura i Fiken og danner derfor grunnlag for betalingsbetingelser på fakturaen.
Pairy tilbyr kun statisk angivelse av en bankkonto i denne innstillingen, og således ikke et dynamisk sett med kontonumre basert på for eksempel betalingsmetode for en gitt ordre i nettbutikken.
Vi har valgt denne løsningen, ettersom den dynamiske håndteringen eventuelt vil skje i selve registreringen av betalingen, der bankkontoen for betalingen velges. Dette kan Pairy håndtere automatisk hvis du har vår Standard- eller Premium-pakke. Ikke Basic.

 

Aktiver e-postutsendelse av fakturaer fra Fiken: Ja/Nej

Vi anbefaler ikke å bruke dette, selv om muligheten er der. Ofte er det ikke ønskelig at sluttkunden mottar fakturaer fra Fiken, siden de oftest allerede har mottatt en ordrebekreftelse eller annen salgsbekreftelse fra nettbutikken.

 

Tillat differanser på overføringer («Toleranse»): Ja/Nej

Denne innstillingen er relevant hvis du opplever akseptable forskjeller mellom totalen i nettbutikken og totalen på fakturaer i Fiken. Hvis Pairy registrerer en forskjell mellom totalen på fakturautkastet i Fiken og totalen fra nettbutikken, vil systemet som standard ikke oppgradere fra Utkast til Faktura. Dette kan være upraktisk hvis det dreier seg om akseptable forskjeller.
En akseptabel forskjell ses oftest mellom 0,10 og 10,00. Ved å tillate forskjeller under en ønsket toleranse, vil Pairy fortsette den videre behandlingen med oppgradering av Utkast til Faktura og eventuell automatisk betalingsregistrering avhengig av innstilling i «Jevne ut forskjeller på betalinger» lenger ned.

Les eventuelt mer om problematikken her: https://pairy.no/support/feil-difference-on-order-total-x-xx/

 

Aktiver betalingsregistrering: Ja/Nej

Denne innstillingen fullfører mer eller mindre det automatiske flytet ved å la Pairy ta seg av automatisk å registrere betaling på de overførte fakturaene.
Vi anbefaler vanligvis å aktivere denne innstillingen for forhåndsbetalte ordre. Du kan lese forklaringen og hvordan dette teknisk foregår her: https://pairy.no/support/fiken-registrering-av-betaling-paa-fakturaer/ Denne funksjonen er tilgjengelig på vår Standard- og Premium-pakke, og er således ikke tilgjengelig med Basic-pakken.

 

Utjevn forskjeller på betalinger: Ja/Nej

Denne funksjonen er kun relevant hvis du har aktivert automatisk betalingsregistrering.
Forskjellen vil i forbindelse med automatisk betalingsregistrering bli postert på en ønsket konto (7740 som standard). Dette for å sikre at beløpet som kunden faktisk har betalt i nettbutikken, også er det beløpet som registreres som betalt på den tilordnede kontoen, og at forskjeller håndteres separat.

Hjelp
Resultater
Kontakt oss

    Dit navn (valgfrit)

    Din E-mail

    Din besked

    Vedhæft fil

    Takk for din henvendelse.
    Meldingen er nå sendt.
    Vi hjelper deg så snart som mulig